• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 15, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 15, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل جامع روش‌های شناسایی نقاط پرتصادف براساس مطالعه میدانی

    (ندگان)پدیدآور
    حقیقی, فرشیدرضاکریمی مسکونی, اسمعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    564.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    باوجود اهمیت استفاده مؤثر روش‌های شناسایی نقاط پرتصادف (HSID)، فقط تعداد کمی از مطالعات، عملکرد روش‌های متعدد را در جهان ارزیابی کرده‌اند و در کشور ایران نیز تحقیق جامعی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین هیچ­گونه تحقیقاتی در زمینه تعیین ضرایب اهمیت آزمون­های ارزیابی در جهان صورت نگرفته است. در ‌این تحقیق هشت روش معمول  شناسایی نقاط پرتصادف (شامل فراوانی تصادف (AF)، شاخص همسنگ خسارت مالی (EPDO) براساس ضرایب پیارک و براساس ضرایب کشور کره­جنوبی، مقدار P (مورد تأیید وزارت راه­وشهرسازی)، نرخ تصادف (AR)، معیار ترکیبی، تجربی بایس (EB)، و مبتنی بر خطر اجتماعی)، براساس هفت معیار ارزیابی کمی شامل (آزمون سازگاری مکان، آزمون سازگاری روش، آزمون اختلاف رتبه­بندی کلی، آزمون امتیاز کلی، آزمون شناسایی کاذب، آزمون حساسیت و آزمون دقت) مقایسه شده‌اند. برای ارزیابی در مطالعات میدانی، از داده‌های تصادفات سه ساله محور جیرفت-کرمان  استفاده شد و نیز از تکنیک روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تعیین ضرایب اهمیت آزمون­های ارزیابی استفاده شده است. از نتایج مبتنی بر روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص شد که آزمون اختلاف رتبه­بندی کلی نسبت به سایر آزمون­ها بهترین عملکرد را در شناسایی "بهترین روش شناسایی نقاط پرتصادف" داراست. آزمون‌های ارزیابی کمی نشان دادند که روش تجربی بایس، سازگارترین روش برای شناسایی مکان­های پرتصادف می‌باشد و روش‌های فراوانی تصادف و نرخ تصادف و معیار ترکیبی پس از روش تجربی بایس به علت شناسایی نقاط پرتصادف مشابه، نتایج ارزیابی برابر با همی دارند. به دنبال ‌این روش‌ها، به ترتیب روش‌های مقدار P، شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب پیارک، مبتنی بر خطر اجتماعی و شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب کشور کره­جنوبی قرار دارند. نتایج نشان می­دهد که روش شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب کشور کره­جنوبی ضعیف­ترین عملکرد را میان تمامی روش‌های شناسایی نقاط پرتصادف دارا می‌باشد. البته باید توجه کرد که نتایج براساس داده‌های ‌یکی از محورهای کشور ‌ایران بودند و عملکرد نسبی ‌این روش‌های شناسایی نقاط پرتصادف ممکن است وقتی‌که از سایر داده‌های تصادف استفاده شود، تغییر کند؛ بااین‌وجود، نتایج با‌ یافته­های قبلی تا حدود بالایی سازگار می­باشند.  
    کلید واژگان
    ایمنی
    نقاط پرتصادف
    معیار رتبه ­بندی
    روش تجربی بایس
    فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
    دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_85550.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52082

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب