تحلیل جامع روشهای شناسایی نقاط پرتصادف براساس مطالعه میدانی
(ندگان)پدیدآور
حقیقی, فرشیدرضاکریمی مسکونی, اسمعیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
باوجود اهمیت استفاده مؤثر روشهای شناسایی نقاط پرتصادف (HSID)، فقط تعداد کمی از مطالعات، عملکرد روشهای متعدد را در جهان ارزیابی کردهاند و در کشور ایران نیز تحقیق جامعی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین هیچگونه تحقیقاتی در زمینه تعیین ضرایب اهمیت آزمونهای ارزیابی در جهان صورت نگرفته است. در این تحقیق هشت روش معمول شناسایی نقاط پرتصادف (شامل فراوانی تصادف (AF)، شاخص همسنگ خسارت مالی (EPDO) براساس ضرایب پیارک و براساس ضرایب کشور کرهجنوبی، مقدار P (مورد تأیید وزارت راهوشهرسازی)، نرخ تصادف (AR)، معیار ترکیبی، تجربی بایس (EB)، و مبتنی بر خطر اجتماعی)، براساس هفت معیار ارزیابی کمی شامل (آزمون سازگاری مکان، آزمون سازگاری روش، آزمون اختلاف رتبهبندی کلی، آزمون امتیاز کلی، آزمون شناسایی کاذب، آزمون حساسیت و آزمون دقت) مقایسه شدهاند. برای ارزیابی در مطالعات میدانی، از دادههای تصادفات سه ساله محور جیرفت-کرمان استفاده شد و نیز از تکنیک روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای تعیین ضرایب اهمیت آزمونهای ارزیابی استفاده شده است. از نتایج مبتنی بر روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) مشخص شد که آزمون اختلاف رتبهبندی کلی نسبت به سایر آزمونها بهترین عملکرد را در شناسایی "بهترین روش شناسایی نقاط پرتصادف" داراست. آزمونهای ارزیابی کمی نشان دادند که روش تجربی بایس، سازگارترین روش برای شناسایی مکانهای پرتصادف میباشد و روشهای فراوانی تصادف و نرخ تصادف و معیار ترکیبی پس از روش تجربی بایس به علت شناسایی نقاط پرتصادف مشابه، نتایج ارزیابی برابر با همی دارند. به دنبال این روشها، به ترتیب روشهای مقدار P، شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب پیارک، مبتنی بر خطر اجتماعی و شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب کشور کرهجنوبی قرار دارند. نتایج نشان میدهد که روش شاخص همسنگ خسارت مالی براساس ضرایب کشور کرهجنوبی ضعیفترین عملکرد را میان تمامی روشهای شناسایی نقاط پرتصادف دارا میباشد. البته باید توجه کرد که نتایج براساس دادههای یکی از محورهای کشور ایران بودند و عملکرد نسبی این روشهای شناسایی نقاط پرتصادف ممکن است وقتیکه از سایر دادههای تصادف استفاده شود، تغییر کند؛ بااینوجود، نتایج با یافتههای قبلی تا حدود بالایی سازگار میباشند.
کلید واژگان
ایمنینقاط پرتصادف
معیار رتبه بندی
روش تجربی بایس
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایراندانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




