• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 15, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی فنی و اقتصادی به کارگیری شش سیستم دستیار راننده جهت کاهش تصادفات و اولویت‌بندی آنها (مطالعه موردی استان تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی طاری, عباسسید حسینی, سید محمدجوانشیر, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.011 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ایران یکی از کشورهایی است که در آن تصادفات رانندگی زیاد اتفاق می‌افتد و آمار کشته و مجروح آن در تصادفات رانندگی نسبت به کشورهای دیگر جهان زیاد می‌باشد. از طرفی یکی از عاملین اصلی تصادفات، عامل انسانی است که این عامل بسیار پرخطاست. این تحقیق برای کاهش حجم کاری راننده و خطاهای انسانی در جهت کاهش تصادفات به معرفی شش سیستم دستیار راننده پرداخته است که شامل سیستم ناوبری، حفظ خط عبوری، جلوگیری از تصادف جلو، کنترل سرعت تطبیقی، سیستم رعایت حق تقدم و سیستم تماس اضطراری می‌باشند. برای انجام تحقیق فوق ابتدا از گزارشات پلیس راه و راهور، مراکز پزشکی قانونی کشور، منابع کتابخانه‌ای، جستجو در اینترنت، آمار و اطلاعات تعداد تلفات، مجروح و خسارات ناشی از تصادفات سال 1393در استان تهران جمع آوری گردید و با توجه به تحقیقات و مقالات مختلف علت تصادفات و سهم هر علت در کل میزان تصادفات تعیین شد. سپس با معرفی هر یک از شش سیستم دستیار راننده، عملکرد و نقش هر سیستم در میزان کاهش تصادفات مورد بررسی و ارزیابی فنی قرار گرفت. در مرحله بعد با توجه به قیمت هر یک از شش سیستم دستیار راننده ذکر شده و منافعی که هر سیستم در کاهش تصادفات ایجاد می‌کند، با استفاده از روش اقتصاد مهندسی، منافع به هزینه ارزیابی اقتصادی صورت پذیرفت. سپس با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی اقتصادی بدست آمده از سیستمی که بیشترین مقدار منفعت به هزینه را داشته به کمترین مقدار اولویت بندی گردید. در آخر اولویت بندی بدست آمده با توجه به ارزیابی فنی و تکنولوژی ساخت اصلاح گردید و با شرایط موجود و نگرش خودروسازان و قانون گذاران در خارج کشور مقایسه و صحت اولویت بندی فوق تایید گردید.
    کلید واژگان
    ارزیابی فنی و اقتصادی
    اولویت بندی
    سیستم دستیار راننده
    کاهش تصادفات

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، گروه صنایع، دانشکده فنی مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_80116.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52070

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب