شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی از دید گروههای مختلف اجتماعی (مطالعهی موردی: قطار تهران-مشهد)
(ندگان)پدیدآور
ناظمی, علینوری, شیمافشاری, مجیداژدر, ریحانهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
به منظور کاهش روند رو به رشد سرانهی مالکیت خودروی شخصی، حمایت از حمل و نقل عمومی امری ضروری است. تجزیه و تحلیل دادههای تجربی نشان میدهد، افزایش سطح کیفیت خدمات ارائه شده میتواند یک راهکار موثر برای حمایت از حمل و نقل عمومی باشد. کاربران حمل و نقل عمومی به دو گروه تقسیم میشوند: کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده مینمایند و مالک خودروی شخصی هستند و کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده مینمایند، در حالی که مالک خودروی شخصی نیستند. یکی از موضوعات اصلی در مدیریت تقاضای سفر (TDM) شناسایی و تفکیک عوامل موثر بر کیفیت خدمات از دید این دو گروه از کاربران حمل و نقل عمومی و به دنبال آن جذب و تشویق آنها برای استفاده از این خدمات، میباشد. سوالی که در این پژوهش به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که آیا تفاوت معناداری از نظر عوامل موثر بر کیفیت خدمات حمل و نقل از دید دو گروه مذکور، وجود دارد؟ در این مطالعه 26 متغیر برای تجزیه و تحلیل کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی شناسایی شده که با به کارگیری تحلیل عاملی در 7 متغیر، خلاصه و دستهبندی گردیده است. سپس با بهکارگیری آزمونهای آماری بین دو گروه مذکور از کاربران حمل و نقل عمومی، مقایسهای در خصوص عوامل موثر بر کیفیت خدمات صورت پذیرفته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد، تفاوت معناداری در رابطه با میزان اهمیت هر یک از مشخصههای حمل و نقل عمومی در بین دو گروه مذکور وجود ندارد.
کلید واژگان
کیفیتحمل و نقل عمومی
تحلیل عاملی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




