پیشبینی عمر خستگی آسفالت حاوی الیاف پلیاتیلن بازیافتی براساس پارامترهای انرژی تلف شده در دما و فرکانس متغیر
(ندگان)پدیدآور
دهقان, زهرهمدرس, امیرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق امکان پیشبینی عمر خستگی آسفالت مسلحشده با الیاف پلیاتیلن بازیافتی (PET) با استفاده از پارامترهای انرژی تلف شده بررسی شد. آزمایشهای خستگی با استفاده از خمش چهارنقطهای در سه دمای 5-، 10 و 20 درجه سانتیگراد و دو فرکانس 2 و 10 هرتز بر روی نمونههای مسلح شده انجام شد. قطر متوسط الیاف برابر با 30 میکرومتر و طول الیاف برابر با 1 و 2 سانتیمتر بود. همچنین درصد الیاف برابر با 5/0، 0/1، 5/1 و 0/2 درصد نسبت به وزن قیر انتخاب گردید. نتایج حاکی از افزایش شیب نمودارهای خستگی با افزایش دما بود. در یک فرکانس ثابت عمر خستگی نمونههای مسلح شده بیشتر از نمونه شاهد بوده و تاثیرات مفید الیاف در دماهای بالاتر و در سطوح کرنش پایین محسوستر بود. در مدلهای خستگی اولیه از انرژی تلف شده اولیه یا تجمعی استفاده میشد. در مدلهای جدیدتر از مفهوم نسبت انرژی تلف شده پارامتر محدوده ثبات (PV) تعریف گردید. در این تحقیق تعریف جدیدی برای محاسبه پارامتر PV براساس مفهوم میانگین متحرک ارائه گردید (PV2). در نهایت با تحلیلهای انجام شده مدلهای خستگی ارائه شده براساس هر دو پارامتر PV1 و PV2 یک رابطه توانی بوده که مستقل نوع مخلوط، دما و فرکانس آزمایش بودهاند. همچنین در تعریف جدید ارائه شده (PV2) با دقتی مشابه یا حتی بالاتر از تعریف قبلی (PV1) امکان پیشبینی عمر خستگی وجود دارد.
کلید واژگان
مدل خستگیآسفالت مسلح شده
الیاف PET
انرژی تلف شده
عدد ثبات (PV)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایراندانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




