پهنهبندی تعیین قیر مناسب براساس شاخص عملکردی در ایران
(ندگان)پدیدآور
روح الامینی, حامدقبادی پور, بهروزسلیمانی کرمانی, محمدرضاوامق, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سیستم رایج نام گذاری قیر در ایران براساس درجه نفوذ قیر است در حالی که برخلاف این دسته بندی قیر، مشخصات قیر به روش روسازی ممتاز به طور نظری و مستقیم براساس عملکردی بنا شده است و امروزه به عنوان یک سیستم رایج در اکثر کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده با استفاده از اطلاعات به دست آمده از 96 ایستگاه هواشناسی کشور که دادههای 20 سال اخیر را جمعآوری کردهاند،  یک بررسی از وضعیت قیرهای مورد نیاز در کشور به روش روسازی ممتاز صورت پذیرد. بدین منظور دمای حداقل در سطح روسازی  و دمای حداکثر در عمق 20 میلی متر روسازی با ضریب اطمینان 98%  محاسبه گردید. با استفاده از این دو پارامتر PGXXYY   برای هر ایستگاه تعیین  و پهنه بندی جغرافیائی در کل با استفاده از این دو پارامتر، شاخص PGXXYY   برای هر یک از ایستگاههای یاد شده تعیین و نقشه پهنهبندی جغرافیائی نظیر آن در کل کشور را  با استفاده از  نرم افزار GISتهیه  شد. در انتها در هر نقطه از راههای اصلی کشور این شاخص مشخص گردید. نتایج  حاکی از آن است که قیرهای تولیدی کشور (به لحاظ شرایط آب و هوائی)در حدود 90 درصد از کل نتایج ایستگاههای بدست آمده را پوشش می دهند که برای 10 درصد باقی مانده،  قیر پلیمری می تواند جایگزین مناسبی باشد.
 
 
کلید واژگان
قیرشاخص عملکردی(PG)
آزمایشات شارپ
پهنه بندی جغرافیایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




