تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستانهای کاردانش شهرستان کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
نادری, نادرامیری, صبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش کارآفرینی نقش کلیدی در توسعهی نگرش کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش علّی- ارتباطی، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستانهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعهی آماری، هنرجویان هفت هنرستان کشاورزی شهرستان کرمانشاه به شمار 175 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب 118 تن گزینش و بررسی شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محققساخته که روایی آنها با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آنها با انجام آزمون پیشآهنگ و محاسبه ضریب تتا (94/0 و 81/0) با نرمافزار R تأیید و استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS پردازش شدند. یافتهها نشان دادند آموزش کارآفرینی شامل هشت مؤلفهی ویژگیهای شخصیتی هنرجویان، ویژگیهای مربیان، فضا و تجهیزات آموزشی، شیوههای آموزش، محتوای آموزش، سبک رهبری تحولی، مشاوره تحصیلی و شغلی، و الگوهای تربیتی هنرجویان در خانواده که بنابر ادبیات و پیشینه پژوهش تبیین شده بودند، دارای همبستگی مثبت و معنادار با متغیر نگرش به کسب وکار بودند. بر پایهی آزمون کروسکال والیس، میان نگرشهای هنرجویان در گرایشهای تحصیلی مختلف هنرستانهای کشاورزی شهرستان کرمانشاه تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهی رگرسیون لجستیک نشان داد مدل ارایه شده تا 8/82 درصد قادر به تفکیک دو گروه هنرجویان با نگرش مثبت یا نگرش منفی به کسبو کار است و بر پایه نسبت بخت (Exp β)، «سبک رهبری تحولی»، بیشترین توان پیشبینیکنندگی را در مدل لوجیت دارد. در نهایت، پیشنهادهای کاربردی برای بهبود آموزش کارآفرینی در هنرستانهای کشاورزی ارایه شد.
کلید واژگان
آموزش کارآفرینیهنرجویان کشاورزی
کاردانش
نگرش به کسب وکار
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
موسسه آموزش و ترویج کشاورزیAgricultural Research,Education and Extension Organization
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، کرمانشاهدانشگاه رازی، کرمانشاه
شاپا
2717-12052717-1213




