ارزیابی استفاده از انواع تقاطعهای غیرمتعارف به منظور بهبود جریان ترافیک در راههای شریانی برون شهری
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, امیرمسعودباقری, سیدرامتینشهنی دزفولیان, رضامظاهری, آرشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگاهی به تاریخچه حمل و نقل نشان میدهد که ایجاد سیستم کارآمد حمل و نقل، یکی از فاکتورهای مهم در جوابگویی به تقاضای روزافزون حمل و نقل میباشد یکی از این روشهای بهبود تردد در معابر ایجاد دوربرگردان میباشد. مانور واگرد یکی از پیچیدهترین مانورها در هنگام رانندگی با خودرو میباشد که مطالعه آن اخیراً مورد استقبال پژوهشگران قرار گرفته است. در این مطالعه محور کرمانشاه – بیستون در محدوده جاده قدیم تهران مورد مطالعه قرار گرفت. برداشت حجم در یک روز با شرایط جوی نرمال با استفاده از تکنیک فیلمبرداری به مدت 6 ساعت و در سه دوره اوج صبحگاهی، ظهرگاهی و شبگاهی انجام گرفت. پس از تحلیلهای حجم، شبکه پایه در نرمافزار شبیهساز خردنگر AIMSUN مدل گردید. با توجه به وضع موجود دوربرگردان در محور مورد مطالعه، 5 سناریو به منظور یافتن بهترین روش جهت تکیمل مانور واگرد طراحی گردید. هر سناریو 5 بار و هر بار به مدت 1 ساعت شبیهسازی گردید. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان داد که حذف دوربرگردان وضع موجود و احداث زیرگذر در همان محدوده، سناریوی برترمیباشد، به طوریکه شاخصهای ترافیکی از جمله تأخیر و زمان سفر شبکه در صورت اجرای این سناریو به طور چشمگیری بهبود مییابد. با توجه به برداشتهای صورت گرفته، اعتبارسنجی بر روی مدل شبیهسازی انجام گرفت و نتایج حاصل از آن، درستی و اعتبار مدل را اثبات کرد. این مقاله برگرفته از پروژه پژوهشی با عنوان «مطالعه تعیین مکان مناسب دوربرگردانها در راههای اصلی کرمانشاه» است که به کارفرمایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است.
کلید واژگان
دوربرگردانشبیهسازی
نرمافزار AIMSUN
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایراندانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان زنجان، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




