مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده
(ندگان)پدیدآور
احمدی قوزلوجه, احمدباعزت, فرشتهکیانی, سیاوشنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده
احمد احمدی قوزلوجه1
دکتر فرشته باعزت2
سیاوش کیانی3
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است و از میان جامعه آماری 160 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند.
کلید واژه ها: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی
_________________________________________________
تاریخ دریافت: 21/4/90 تاریخ پذیرش: 25/8/91
1. دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز ahmad747kam@yahoo.com
2. دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران baezzat12@gmail.com
3 . دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی sia000kia@gmail.com
کلید واژگان
الگوی ارتباطی خانوادهخانواده کثرت گرا
خانواده توافق کننده
خانواده محافظت کننده
خانواده بی قید
خودکارآمدی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-12-011391-09-11
ناشر
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورششاپا
2676-6728Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی نقش قدسیانگاریِ خانواده بر عوامل استحکام خانواده در آیات و روایات؛ پژوهشی کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون
کامل رضانیا, علی؛ طباطبایی, سید محمود؛ سالاری فر, محمدرضا (جامعه المصطفی العالمیه, 2024-06-21)رعایت عوامل کنشی و بینشی تضمینکننده سلامتی و کارآمدی خانواده است. قدسیانگاریِ خانواده که از جنس ادراکات اعتباری است، با طی فرایندهای پیچیده ذهنی در قوه خیال و ذهن زوجین شکل میگیرد و در تحقق و تحول نگرشهای اعضای خانواده ...
-
بررسی نظریه حقوق واحد خانواده
باریکلو, علیرضا؛ زکی زاده, مرضیه (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-06-22)منظور از نظریه حقوق واحد خانواده این است که بعد از انعقاد نکاح، قواعد حقوقی واحدی بر خانواده حاکم شود که متضمن حقوق و تعهدات اعضای آن بهویژه زوجین باشد تا خانواده درجایگاه نهادی اجتماعی مورد حمایت قرار گیرد. برایناساس، ...
-
ساختار خانواده ایرانی در دوره ساسانی
پناهی, محمد حسین؛ کدخدایی, محمد رضا (دانشگاه تربیت مدرس, 2020-03-01)خانواده بهعنوان نهاد یا گروه اجتماعی دائماً در حال تغییر و تحول است. مطالعه ساختار خانواده و کموکیف کارکردها در ارتباط با اعضایش و جامعه، مهم ارزیابی میگردد. متاسفانه در تاریخ طولانی ایران تحول خانواده بهطور جدی مورد ...




