| dc.contributor.author | ارشدریاحی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | توکلی, زهرا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:41:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:41:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:41:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:41:59Z | |
| dc.date.issued | 2017-01-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-25 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-04-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ارشدریاحی, علی, توکلی, زهرا. (1395). حدس از نگاه فخر رازی و ملاصدرا. ذهن, 17(68), 99-120. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://zehn.iict.ac.ir/article_24276.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/50182 | |
| dc.description.abstract | <em>منطقدانان معتقدند در نوعی از استنتاج، مقدمات لازم برای رسیدن به نتیجه و مطلوب ذکر نشده است؛ ولی در عین حال استنتاج مذکور به کمک حدس که </em><em>نوعی استعداد براى دریافت بیدرنگ حد وسط</em><em>است، انجام میشود. البته مسئله حدس غیر از کارکرد منطقی در مباحث الهیات نیز مطرح شده است؛ بهاینترتیب که حدس در تبیین نوعی ادراک انسانی که از مرتبه ویژهای نیز برخوردار است، مورد استفاده قرار میگیرد. </em><em>منطقدانان تنها حدس را جزء مبادی یقینی شمردهاند، ولی به تبیین چگونگی و کیفیت آن </em><em>نپرداختهاند.</em><em>به همین منظور در </em><em>نوشتار حاضر که با استفاده از روش کتابخانهای و منابع نرمافزاری گردآوری شده، به بررسی آثار فخر رازی و ملاصدرا پرداخته شده و در پی شناخت ماهیت حدس، کیفیت، جایگاه و قلمرو آن در امور حسی و فراحسی هستیم. </em><em>فخر رازی حدس را به بالاترین مرتبه از عقل بالملکه مربوط دانسته و حدسیات را خارج از حوزه یقینیات میشمرد.</em><em>ملاصدرا اولین فیلسوفی نیست که در تبیین کیفیت علم نفس قدسی از عنصر «حدس» بهره برده است. پیش از او، ظاهراً ابنسینا از این عامل بهره برده است.</em><em> با بررسی سخنان ملاصدرا روشن میشود ملاصدرا حدس را پایینترین مرحله کشف معنوی و تصورات و تصدیقات حدسی را بر خلاف فخررازی بدیهی میداند و معتقد است حدس نوعی افاضه از عقل فعال است؛ در حالیکه فخر رازی وجود عقل فعال را نفی کرده، مسئله طباع تام را مطرح میسازد. طباع تام در لسان ملاصدرا روحالقدس خوانده میشود.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 264 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | آیت الله علی اکبر رشاد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ذهن | fa_IR |
| dc.subject | ملاصدرا | fa_IR |
| dc.subject | فخر رازی | fa_IR |
| dc.subject | حدس | fa_IR |
| dc.subject | طباع تام | fa_IR |
| dc.subject | قوه قدسی | fa_IR |
| dc.title | حدس از نگاه فخر رازی و ملاصدرا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه فلسفه کلام دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 68 | |
| dc.citation.spage | 99 | |
| dc.citation.epage | 120 | |