دوره 19, شماره 75
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
حقیقت علم و رابطه ذهن و عین با تأکید بر مصنفات افضلالدین کاشانی و رساله معرفتالنفس محمدحسن الهی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)علم ظهور و پیدایی است در موطن نفس و حضور مدرَک است نزد مدرِک. انسان صرفاً به هر آنچه در اوست، حقیقتاً علم دارد و امری بیرونی بدان جهت که از موطن نفس غایب است، بالذات متعلق علم قرار نمیگیرد. در این تفسیر که مبتنی ...
-
نظریه عقل ابن سینا با نظر به تفسیرِ او از نظریه نوس در فلسفه ارسطو
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)ارسطو نوس را در تحلیلات ثانوی به عنوان ملکه معرفتی و دانش علمی برهانناپذیر معرفی میکند. کارکرد این ملکه معرفتی دریافت اصلهای دانش و اموری است که همه دانشها بر آن استوارند. نوس در درباره نفس به ...
-
تحلیل انتقادی فلسفه عمل از دیدگاه هیوم با تأکید بر آرای فلاسفه مسلمان
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)فلسفه عمل شاخهای نو از فلسفه است که عمل آدمی را مورد پژوهش فلسفی قرار میدهد و به پرسشهایی از قبیل چیستی فعل و فاعل میپردازد و مقومات و شروط لازم برای تحقق فعل و فاعل را میکاود؛ همچنین از اختیار و آزادی عمل پرسش میکند ...
-
تحوّلِ هرمنوتیکیِ پدیدارشناسی: هایدگر و ریکور
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)هستیشناسی و هرمنوتیک در قرن بیستم تعاملاتی جدّی با هم داشتهاند؛ تعاملی که البته از طریق پدیدارشناسی ممکن شد و اوج این ارتباط را در آثار سه فیلسوف مطرح این قرن یعنی هایدگر، گادامر و ریکور میتوان مشاهده کرد. در این ...
-
بررسی نظریه تلازم گفتاریبودن خطابات قرآنی با تاریخمندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)در راستای نظریه جهانشمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم دارد، نظریه تاریخمندی قرآن و برخی آموزههای آن، نظریهای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینیِ منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر ...
-
ذهنیتگرایی از دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-11-22)در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه قاضی عبدالجبار در مورد مناقشه معرفتی ذهنیتگرایی در سه حیطه متافیزیکی (هویات خارجی)، ارزشهای اخلاقی و ارزشهای زیباشناختی بیان شود. هرچند تا کنون پژوهشهایی درباره ...



