دوره 19, شماره 73

 

ارسال های اخیر

  • رابطة نفس و بدن از دیدگاه ارسطو و ابن‌سینا با تأکید بر نفس نباتی و حیوانی 

    زمانیها, حسین (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    بر اساس تفسیر رایج، تفاوت اصلی ابن‌سینا با ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است؛ اما دربارۀ نفس نباتی و حیوانی میان این‌دو اختلاف‌نظر آشکاری وجود ندارد؛ چه اینکه هر دو، نفس نباتی و حیوانی را از سنخ صورت ...

  • زیبایی‌شناسی در اندیشة اسلامی با تأکید بر حقیقت، معیار و منشأ 

    جباران, محمد رضا (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    درک صحیح زیبایی یکی از پایه‌های کمال معنوی انسان و زیبایی‌شناسی از مؤثرترین سامانه‌های ادراکی او در رویارویی با جهان خارج است. باور صحیح دربارة حقیقت عقلانی و معیارهای درست زیبایی می‌تواند ما را با خاستگاه آن در هستی آشنا ...

  • اثبات عالم خارج از دیدگاه علامه طباطبایی 

    قائمی نیا, علیرضا؛ رجبی, اسلام؛ صانعی, علیرضا (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    اثبات عالم خارج یا به‌عبارتی عالمی مستقل از مدرِک، از مسائل اساسی، پرماجرا و جریان‌ساز در عالم تفکر بوده است و تأثیرات مهمی نیز در زندگی اجتماعی بشر داشته است. جریان­هایی همچون سوفیسم، اید‌ئالیسم و گونه­های مختلف شکاکیت و ...

  • نقش استعارة مفهومی در فهم آیات با تطبیق استعارة «زندگی تجارت است» 

    بنی عصار, امیر (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    استعارة مفهومی یکی از نظریه­های معناشناختی است که با آسان‌سازی درک مفاهیم فرامادی، دستیابی به فرایند مفهوم­سازی یک متن را هدف قرار داده است. قرآن کریم متنی الهی و دربردارندۀ تعبیرهای حکیمانه برای انتقال به مخاطب است. این ...

  • ملاک اعتبار گزاره‌های قرآن کریم با تأکید بر گزاره‌های سیاسی قرآن 

    عابدی, محمد (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    دربارۀ اعتبار گزاره­های قرآن کریم، به‌ویژه گزاره­های سیاسی آن، دو مسئلة ثبوتی و اثباتی مطرح است: آیا این گزاره­ها معتبرند و ارزش معرفتی دارند؟ در صورت معتبربودن، آیا سنجه­هایی برای شناخت ارزش معرفتی­شان داریم؟ موضوع مقاله ...

  • معناشناسی لوحِ محفوظ در قرآن 

    فخاری, علی رضا؛ دهقانی, فرزاد؛ شریفی, علی (آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)
    یکی از واژگانی که در حوزة معنایی کتابت در قرآن قرار می‌گیرد، لوح محفوظ است. واژة «لوح محفوظ» یک مفهوم بنیادین بوده و به این شکل تنها یک ‌بار در قرآن آمده و همین امر سبب به‌وجودآمدن اختلاف‌نظرها دربارة ماهیت این واژه از ...