دوره 19, شماره 73
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رابطة نفس و بدن از دیدگاه ارسطو و ابنسینا با تأکید بر نفس نباتی و حیوانی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)بر اساس تفسیر رایج، تفاوت اصلی ابنسینا با ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است؛ اما دربارۀ نفس نباتی و حیوانی میان ایندو اختلافنظر آشکاری وجود ندارد؛ چه اینکه هر دو، نفس نباتی و حیوانی را از سنخ صورت ...
-
زیباییشناسی در اندیشة اسلامی با تأکید بر حقیقت، معیار و منشأ
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)درک صحیح زیبایی یکی از پایههای کمال معنوی انسان و زیباییشناسی از مؤثرترین سامانههای ادراکی او در رویارویی با جهان خارج است. باور صحیح دربارة حقیقت عقلانی و معیارهای درست زیبایی میتواند ما را با خاستگاه آن در هستی آشنا ...
-
اثبات عالم خارج از دیدگاه علامه طباطبایی
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)اثبات عالم خارج یا بهعبارتی عالمی مستقل از مدرِک، از مسائل اساسی، پرماجرا و جریانساز در عالم تفکر بوده است و تأثیرات مهمی نیز در زندگی اجتماعی بشر داشته است. جریانهایی همچون سوفیسم، ایدئالیسم و گونههای مختلف شکاکیت و ...
-
نقش استعارة مفهومی در فهم آیات با تطبیق استعارة «زندگی تجارت است»
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)استعارة مفهومی یکی از نظریههای معناشناختی است که با آسانسازی درک مفاهیم فرامادی، دستیابی به فرایند مفهومسازی یک متن را هدف قرار داده است. قرآن کریم متنی الهی و دربردارندۀ تعبیرهای حکیمانه برای انتقال به مخاطب است. این ...
-
ملاک اعتبار گزارههای قرآن کریم با تأکید بر گزارههای سیاسی قرآن
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)دربارۀ اعتبار گزارههای قرآن کریم، بهویژه گزارههای سیاسی آن، دو مسئلة ثبوتی و اثباتی مطرح است: آیا این گزارهها معتبرند و ارزش معرفتی دارند؟ در صورت معتبربودن، آیا سنجههایی برای شناخت ارزش معرفتیشان داریم؟ موضوع مقاله ...
-
معناشناسی لوحِ محفوظ در قرآن
(آیت الله علی اکبر رشاد, 2018-04-21)یکی از واژگانی که در حوزة معنایی کتابت در قرآن قرار میگیرد، لوح محفوظ است. واژة «لوح محفوظ» یک مفهوم بنیادین بوده و به این شکل تنها یک بار در قرآن آمده و همین امر سبب بهوجودآمدن اختلافنظرها دربارة ماهیت این واژه از ...



