تحلیل عوامل موثر برندینگ گردشگری آیینی بر وفاداری گردشگران به مقاصد (مورد مطالعه: عزاداری ماه محرم در شهر زنجان)
(ندگان)پدیدآور
حیدری, تقیمحمدی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از بزرگترین صنایع جهان، صنعت گردشگری است و کلید این صنعت در دست گردشگری مذهبی و آیینی میباشد. گردشگریآیینینوعیمعنویازانواعگردشگریاستکهامروزهتوجّهروزافزونجوامعرابهخودجلبنموده است. فضاهایمذهبیباتوجّهبهابعادوماهیتمعنویخودنهتنهاموجبایجادحستعلّقو دلبستگیمکانیدرمیانافرادبومی،بلکهمنجربهایجادحستعلّقدربینگردشگرانمیشوند. تصمیم گردشگران برای انتخاب مقصد به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گردشگری مذهبی بر وفاداری به مقصد می باشد. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پیمایش گردآوری گردیده است و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته بوده و به صورت سؤال بسته میباشد. روش نمونه گیری با توجه به ماهیت جامعه و نمونه آماری(400 گردشگر) و نیز هدف پژوهش، نمونهگیری احتمالی از نوع تصادفی ساده انتخاب گردیده است و داده های بدست آمده از طریق مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار18/Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار یافته اند. نتایج پژوهش می دهد بین کیفیت خدمات و تمایل به بازگشت گردشگران مذهبی رابطهی معناداری وجود دارد. نتایج مربوط به رابطهی بین انگاره از مقصد و وفاداری به مقصد مذهبی نیز گویای معنادار بودن ارتباط این دو متغیر با یکدیگر است. بنابراین، برای بهرهمندی از مزایای حفظ مشتری، سازمانهای مرتبط با گردشگری مذهبی باید به گونهای عمل کنند که رضایت خاطر گردشگران مذهبی فراهم گردد.
کلید واژگان
گردشگریوفاداری گردشگران
برندینگ آیینی
شهر زنجان
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجردسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه زنجانکارشناس ارشد برنامه ریزی شهری، مدرس مدعو گروه معماری و شهرسازی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور مرکز زنجان




