• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی سمنان
    • دوره 8, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی سمنان
    • دوره 8, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی فضاهای آموزش امن با رویکرد قرارگاه‌های رفتاری (نمونه موردی دانشکده معماری دانشگاه آزاد سمنان)

    (ندگان)پدیدآور
    پیرگلو, فرامرزهاشمی, سیدمهیار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    918.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شرایط فیزیکی محیط دانشکده‌ها در فراگیری و حالات روحی دانشجویان تاثیرگذار است. ایجاد محیط‌هایی که‌بتواند‌جواب‌گوی این نیازها باشد ضروری است.از سال‌ها پیش تا به امروز الگوی طراحی معماری دانشکده‌ها در ایران از پلان یکسان و یک‌نواختی تبعیت می‌کرد که عدم‌رشد‌مطلوب در همه‌ی زمینه‌ها را به دنبال داشت. امروزه در حوزه‌ی معماری درس روان‌شناسی محیط اهمیت خاصی یافته است که این نشان‌دهنده‌ی اهمیت و ضرورت توجه به این مقوله توسط معماران می‌باشد. در روان‌شناسی محیط که به بررسی محیط و رفتار می‌پردازد، الگوی بوم‌شناختی یا روان‌شناسی اکولوژیک کامل‌ترین الگو در طراحی معماری محسوب می‌شود. از جمله مباحث بسیار مهم روان‌شناسی اکولوژیک، قرارگاه‌های رفتاری است که عبارتند از مکان‌های کالبدی که الگوی جاری رفتار در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد.دانشکده‌ها به عنوان یک قرارگاه رفتاری از خرده قرارگاه‌های رفتاری تشکیل شده‌اند که آن‌ها نیز خود دارای اجزای ریزتری می‌باشند و ریز قرارگاه‌های رفتاری نام دارند. اکثر طراحان بدون توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در آن‌ها به طراحی می‌پردازند. این مقاله، در طراحی فضاهای آموزشی سعی بر آن دارد، با دقت در کلیه اعمال و رفتارهایی که در دانشکده‌ی معماری شکل می‌گیرد، طرحی را شکل دهد که تأمین‌کننده‌ی نیاز‌های رفتاری دانشجویان باشد و در عین حال با توجه به مباحث دیگر مطرح در حوزه‌ی روان‌شناسی اکولوژیک یعنی شناخت ویژگی‌های روان‌شناختی دانشجویان به غنی‌سازی محیط در راستای محیط امن و عاری از خشونت اقدام نماید.
    کلید واژگان
    محیط
    رفتار
    روان‌شناسی اکولوژیک
    قرارگاه‌های رفتاری
    فضاهای آموزش امن

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان سمنان
    سازمان پدید آورنده
    فارغ التحصیل کارشناسی ارشدمهندسی معماری،موسسه آموزشی عالی رشد دانش سمنان
    مدرس معماری،موسسه آموزشی عالی رشددانش سمنان

    شاپا
    2322-1771
    2423-3250
    URI
    http://semnan.jrl.police.ir/article_91285.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/48337

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب