مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص
(ندگان)پدیدآور
عنایت زاده شهرودی, شهلاحسن زاده, رمضانعمادیان, سیده علیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال یادگیری در دانشآموزان بر بسیاری از زمینههای شناختی و رفتاری آنها تأثیر دارد که منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی میگردد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانیشناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول، پروتکل بازتوانی شناختی پاول برای دانشآموزان دختر اختلال یادگیری خاص، برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام شد و برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش تحریکات وستیبولار در پیشآزمون و پسآزمون به ترتیب 36/61 و 11/84، در گروه آزمایش بازتوانی شناختی 24/61 و 87/97 و در گروه کنترل، 27/61 و 07/61 بود. بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر معنیدار داشت (001/0≥p). درمان بازتوانی شناختی اثربخشتر از تحریکات وستیبولار بود (001/0≥p).
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش میتواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارائه دهد.
کلید واژگان
بازتوانیوستیبولار
پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.استاد، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.




