بررسی نقش شبکه ماهواره ای "من و تو" در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه:شهروندان ۲۰ تا ۳۵ سال شهرستان های غرب استان تهران)
(ندگان)پدیدآور
خانی, کاظمسلاجقه, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزشها و هنجارها مطرح هستند، به طوریکه سنتها را به چالش میکشند و به صورت عاملی مؤثر در دگرگونی نگرشها و رفتارهای مخاطبان عمل میکنند. جوانان و قشر تحصیلکرده جوامع امروز، خصوصاً کشورهای جهان سوم، بیشترین مخاطبان این تغییر و تحولات ارزشی و الگوهای متعدد فرهنگی و آیینهای زندگی مدرن هستند. امروزه به خاطر جهانی شدن و رشد پر شتاب تکنولوژیهای نوین ارتباطی مانند ماهواره، ما شاهد دگرگونی در سبک زندگی ایرانی هستیم. در این میان، آمار و شواهد نشان میدهد که شبکههای ماهوارهای برونمرزی فارسیزبان همچون «من و تو» که هدف خود را نیز مستقیماً جوانان و خانوادههای ایرانی قرار داده است، مخاطبان زیادی را در بین ایرانیان جذب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر بر شناخت نقش شبکه «من و تو» در تغییر الگوی سبک زندگی شهروندان 20 تا 35 سال شهرستان های غرب استان تهران متمرکز است و در کنار آن میزان گرایش افراد به برنامههای شبکه «من و تو» را نیز به کنکاش میگذارد. در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه ساختیافته بهره گرفته شده است. جمعیت آماری شامل کلیه جوانان 20 تا 35 سال است. حجم نمونه بر اساس فرمول عمومی کوکران 384 نفر تعیین شده است. نمونهها با استفاده از نمونهگیری خوشهای طبقهای با حجم نامتناسب انتخاب شدند.بر اساس یافتههای تحقیق و الگوی استفاده و خشنودی، افراد هر قدر بیشتر احساس کنند که محتوای ارائه شده توسط رسانه، نیاز آنان را برآورده میکند، احتمال اینکه آن محتوا را انتخاب کنند، بیشتر است. طبق تئوریهای غالب این پژوهش هر چه ساعت تماشای برنامههای شبکه من و تو بیشتر باشد افراد بیشتر تحت تاثیر سبکهای زندگی تبلیغ شده در شبکه قرار گرفته، بیشتر تغییر می کند تا جایی که فرد سبک زندگی مغایر با جامعهای که در آن زندگی میکند برمیگزیند
کلید واژگان
سبک زندگی ماهواره
شبکه من و تو
غرب استان تهران
شهروند
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2020-10-221399-08-01
ناشر
فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناس انتظامی/ناجاایران




