بررسی مؤلفههای کیفی و بصری طراحی فضای بستری کودکان با تحلیل نگرش گرافیکی و نقاشی کودکان
(ندگان)پدیدآور
خاتمبلوری, علیرضاالبرزی, فریبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فضای بستری کودکان بر حالات روحی و روانی آنان تأثیر بسزایی دارد و عدم توجه به نیازهای آنها میتواند سبب اختلالات رفتاری و عدم همکاری کودک با پزشک گردد. پژوهش پیشرو فضای بستری کودکان را مورد بررسی قرار میدهد، سپس به نیازها و خواستههای کودکان از محیط میپردازد و به منظور احقاق این مهم، الگوی فضایی خاص و مطلوب را در جهت ارتقای کیفیت فضای بستری کودکان ارائه مینماید. برای دستیابی به این امر با بررسی نظرات کودکان که در قالب توضیحات و ارائه نقاشی صورت پذیرفت، پیشنهادهایی برای فضای بستری کودکان مطرح شد. روش تحقیق از نوع کمّی و کیفی است و برای تحلیل نقاشیها از نرمافزار MAXQDA 12 استفاده شده است. 100 نمونه به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب گردیدند و تحلیلها مبتنی بر عدم رضایت کودکان از فضای موجود بود. بیشتر نقاشیها معطوف به استفاده از نور، استفاده از گیاهان، اتاقهایی با پنجرههای بزرگ و تلفیق معماری با فضای سبز بود که با توجه به یافتهها سبب پدید آمدن کیفیت فضایی مطلوب و ایجاد حس آرامش در این محیطها است. با ادغام نظریات، راهکارها و تحقیقات در زمینه رفع معضلات موجود در فضاهای بستری کودکان میتوان راهکارهایی خاص را برای طراحی فضای بستری پیشنهاد کرد که سبب ایجاد محیطی مطلوب در دوران بستری و کاهش دوره نقاهت بیماری گردد. نتایج مستخرج از پژوهش حاکی از آن است که ایجاد فضای سبز، نوع چیدمان وسایل و مبلمان داخلی اتاقهای بستری، رنگ و توجه به چشمانداز بیرونی امری مهم در جهت ایجاد فضایی مطلوب برای کودکان به شمار میرود.
کلید واژگان
فضای بستری کودکاننقاشی کودکان
نیازهای کودکان
محیط مطلوب
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه هنرUniversity of Art
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراناستادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
شاپا
2717-12992717-1302




