• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه معماری و شهرسازی
    • دوره 8, شماره 15
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه معماری و شهرسازی
    • دوره 8, شماره 15
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عملکرد بهتر دانشجویان با بهره‌گیری مناسب از نور روز در کلاس‌های آموزشی بررسی موردی: دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران

    (ندگان)پدیدآور
    احدی, امین الهخان محمدی, محمد علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.160 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توجه به عوامل کیفی محیطی در طراحی فضاهای آموزشی دانشگاهی، تأثیر بسیاری بر عملکرد کاربران اصلی این فضاها یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان دارد. در این زمینه، یکی از عوامل کیفی محیطی بسیار مؤثر، بهره‌گیری از نور روز در طراحی کلاس‌های آموزشی است که علاوه بر تأثیر در چگونگی عملکرد کاربران، بر سلامت آنها و نیز میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز مؤثر است. در این نوشته، ابتدا شرایط نور روز مناسب برای کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بیان شده است، سپس اطلاعات مرتبط با عملکرد و رضایت‌مندی دانشجویان در خصوص روشنایی روز از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری شده و در انتها عوامل مؤثر در فراهم‌کردن نور روز مناسب برای کلاس‌های آموزشی با استفاده از نرم‌افزار نورپردازی دیالوکس،1 در کلاس‌ها و کارگاه‌های دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است و البته باید گفت نمونه موردی این مقاله که تشابهات زیادی به‌لحاظ اصول طراحی با اغلب دانشگاه‌های ایران دارد. همچنین راهکارهایی در زمینه بهبود کیفیت نور روز این کاربری‌ها ارائه شده که در طراحی مناسب این‌گونه فضاها مفید است. روش تحقیق این مقاله توصیفی تحلیلی و نیز مدل‌سازی رایانه‌ای بر پایه پژوهش موردی است.
    کلید واژگان
    نور روز
    کلاس‌های آموزشی
    بهبود عملکرد کاربران
    دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت

    شماره نشریه
    15
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    University of Art
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران
    استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

    شاپا
    2717-1299
    2717-1302
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/aup.2015.9
    http://aup.journal.art.ac.ir/article_9.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470698

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب