• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 1391, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
    • دوره 1391, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی روش آموزشی خود دلگرم سازی شوان‌کر بر سلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف

    (ندگان)پدیدآور
    فتحی, راضیعلیزاده, حمید
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی دلگرم سازی برسلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم­ توان ذهنی خفیف است. به این منظور از بین مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهرتهران دو مدرسه در محدوده متوسط شهرانتخاب شد. پس از همتاسازی دانش ­آموزان براساس معیارهایی چون پایه تحصیلی، سن، سواد والدین و سطح درآمد خانواده، 36 نفر از والدین براساس نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش­ آزمون گرفته شد و بعد از آموزش برنامه مورد نظر یک پس ­آزمون از هردو گروه به عمل آمد. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری جهت بررسی ماندگاری یا ایجاد هرگونه تغییر در اثر آموزش از والدین به عمل آمد. در این پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات از آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) و رضایت زناشویی استفاده شد. جهت بررسی نتایج حاصل از آموزش از آمار توصیفی وآمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل‌های پس آزمون نشان داد که روش آموزشی شوان­کر، سلامت روانی وخصوصاًً رضایت از زناشویی والدین را بهبود بخشیده است. همچنین این آموزش مقیاس‌های علائم جسمانی، اضطراب وکارکردهای اجتماعی را نیز بهبود داده است ولی بر میزان افسردگی تاثیری نداشته است. پیگیری نشان داد که اثرات آموزش بعد از یک ماه همچنان باقی مانده است. نکته قابل توجه اینکه تحلیل پیگیری نشان دهنده کاهش افسردگی آزمود نی­ ها پس از گذشت یک ماه بود. براین اساس می­ توان نتیجه ­گیری کرد که می­ توان تکنیک­ های دلگرم سازی رابه این والدین آموزش داد، این تکنیک­ ها می­ توانند در حفظ سلامت روانی والدین مؤثر باشند.
    کلید واژگان
    خود دلگرم سازی
    سلامت روانی
    رضایت از زناشویی
    کودک کم توان ذهنی

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2012-07-22
    1391-05-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2645-4955
    2645-5269
    URI
    https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201579.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/470399

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب