ارائه الگوی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور
(ندگان)پدیدآور
ناصری, مژگانشریفی, اصغرایمانی, محمدنقی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد تعداد دانشآموختگان دختر در سالهای اخیر و چالش ناشی از تمایل زنان برای ورود به بازار کار و کمبود فرصتهای شغلی، لزوم توجه به آموزشهای مهارتی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی را مورد توجه قرار داده است. هدف این پژوهش تدوین الگویی مفهومی برای مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاههای کشور براساس تجربه زیسته جمعی از صاحبنظران در زمینه موضوع مورد بررسی است. نوع پژوهش کیفی است که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. دادههای این بررسی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از شاخص اشباع نظری از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از استادان، کارافرینان و دانشآموختگان زن دانشگاهها جمعآوری و بهوسیله نرمافزار کیفی Nvivo نیز بررسی شده است. نتایج تحلیل دادهها شامل 16 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی در قالب شرایط علی (سیاستگذاری، منابع انسانی، فرهنگی)، راهبردها (اصلاحات فرایندی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات فرایندی در منابع انسانی، اصلاحات فرایندی در اهداف و فعالیتها، اصلاحات دروندادی در قوانین و سیاستگذاری، اصلاحات دروندادی در منابع انسانی، اصلاحات دروندادی در اهداف، اصلاحات ساختاری)، زمینه (عوامل سیاسی و قانونی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و فنّاورانه)، شرایط مداخلهگر (عوامل خرد و کلان مؤثر در مهارتآموزی)، پیامدها (اصلاح در بروندادهای اقتصادی و اجتماعی، اصلاح در بروندادهای فرهنگی) بر پدیده کانونی مهارتآموزی دانشجویان دختر دانشگاهها و ارائه الگوی مهارتآموزی مؤثر است.
کلید واژگان
مهارتآموزیمهارتهای قابلانتقال
قابلیت اشتغال
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهناستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
شاپا
2645-49552645-5269



