اثربخشی آموزش به شیوه تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر سبک دلبستگی و عملکرد خانواده در زنان
(ندگان)پدیدآور
حسین پور, معصومهرضاخانی, سیمین دخت
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوه تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر سبک دلبستگی و عملکرد خانواده در زنان متأهل انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان متأهل مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 4 شهر تهران تشکیل میداد. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که داوطلبانه انتخاب شدند. چون افراد در هر خانه سلامت حاضر به شرکت در جلسات خانه سلامت دیگر نبودند، پژوهشگر به صورت تصادفی یک خانه سلامت را بهعنوان گروه آزمایش و خانه سلامت دیگر را بهعنوان گروه کنترل انتخاب کرد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور و پرسشنامه عملکرد خانواده بود. ایماگوتراپی در ده جلسه (90 دقیقهای) به صورت هفتگی به گروه آزمایش، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. بنا بر یافتههای این پژوهش، آموزش به شیوه ایماگوتراپی بر سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا اثرگذار نیست؛ اما بر سبک دلبستگی ایمن اثرگذار است. همچنین این شیوه آموزش بهطور معنیداری بر خرده مقیاسهای همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و نمره کلی عملکرد خانواده تأثیرگذار است.
کلید واژگان
تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی)سبک دلبستگی
عملکرد خانواده
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایراناستادیارگروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
شاپا
2645-49552645-5269



