اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی ـ رفتاری بر انتظارات و اسنادهای زناشویی در زنان
(ندگان)پدیدآور
رفیعی ماری, اعظمکتانی, مریماعتمادی, عذرا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بدون شک در بروز اختلافات زناشویی عوامل مختلفی مؤثرند که از میان آنها میتوان به داشتن انتظارات و نگرشهای غیر منطقی در زندگی مشترک اشاره کرد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای شناختی، رفتاری بر انتظارات و اسنادهای زناشویی و ابعاد آنها در زنان شهر اصفهان بود. روش این تحقیق تجربی (آزمایشی) بود که از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون، پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری تمام زنان شهر اصفهان و نمونه 60 نفر از زنان مراجعهکننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1394 بود که از بین داوطلبان ثبتنامکننده در این طرح انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه انتظارات زناشویی امیدوار (1387) و پرسشنامه پرسشنامه اسنادهای زناشویی (RAM) فینچام و برادبوری (1992) بود. نتایج این پژوهش نشان داد تأثیر آموزش مهارتهای شناختی، رفتاری بر انتظارات زناشویی و ابعاد آن (انتظار از همسر به عنوان دوست و حامی، انتظار از زندگی زناشویی و انتظار از رابطه مطلوب) در مرحله پسآزمون و پیگیری به صورت معناداری اثرگذار بود (005/0p
کلید واژگان
آموزش مهارتهای شناختی ـ رفتاریانتظارات زناشویی
اسنادهای زناشویی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
شاپا
2645-49552645-5269



