ارائه الگوی ساختاری عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب در زنان
(ندگان)پدیدآور
ده یادگاری, سعیدمشبکی اصفهانی, اصغربستام, هادیالیاسی, نبی الله
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ارائه یک الگوی معادلات ساختاری از عوامل مؤثر بر قصد خرید پوشاک حجاب است. آنچه در اسلام درباره حجاب مد نظر است، نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است که زنان هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده میکنند؛ یعنی انواع پوشاک مختلفی که شرایط و حدود مد نظر اسلام را داشته باشد به عنوان پوشاک حجاب، مورد تأیید است. متأسفانه امروزه این واجب دینی با هجمههای زیادی روبهرو شده است. در نتیجه لازم است در کنار مباحث فقهی و جامعهشناسی، مطالعاتی در زمینۀ شناخت عواملی که بر مصرف پوشاک حجاب مؤثر است، صورت پذیرد. بر اساس نظریههای موجود، قصد خرید هر محصول با مصرف و استفاده از آن محصول ارتباط نزدیکی دارد. در این تحقیق با مطالعه پیشینه، پنج متغیر دینداری، دلمشغولی مد، عزت نفس، هنجار ذهنی و دلمشغولی حجاب شناسایی و در قالب یک الگوی معادلات ساختاری تأثیر آنها بر قصد خرید پوشاک حجاب مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور، پرسشنامهای متشکل از 40 سؤال استاندارد تهیه، و بهصورت خوشهای تصادفی، میان زنان توزیع شد که 461 پرسشنامه برگشت و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد از بین متغیرها، تأثیر متغیر دلمشغولی حجاب بر قصد خرید پوشاک حجاب به صورت مستقیم (ضریب اثر 0/85) است و بقیه متغیرها به صورت غیر مستقیم بر قصد خرید اثر میگذارد. شاخصهای برازندگی الگوی نهایی در سطح مناسب، و روابط تأیید شده معنادار است (0.0000=P-Value ).
کلید واژگان
قصد خرید پوشاک حجابدلمشغولی حجاب
دلمشغولی مد
عزت نفس
دینداری
هنجار ذهنی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس
مؤسسه آموزش عالی تابران. مشهد. ایران
دانشگاه علم و فرهنگ. تهران. ایران
شاپا
2645-49552645-5269



