پیشبینی نقش رسانهها در میزان تمایل شهروندان اصفهان به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396
(ندگان)پدیدآور
رهبرقاضی, محمودرضامسعودنیا, حسیننساج, حمیدنوع مدرک
Textعلوم سیاسی از منظر ایرانی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، به بررسی تأثیر انواع مختلف رسانهها بر روی تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 در اصفهان پرداخته است. در این رستا، درحالیکه تأثیر رسانهها بر روابط سیاسی بسیار مورد توجه بوده است، تحقیقات تجربی بسیار ناچیزی به منظور بررسی تأثیرات انواع مختلف رسانهها بویژه در ارتباط با عرصه انتخابات ریاستجمهوری وجود دارد. بنابراین، مطالعه حاضر، با تقسیم رسانهها به پنج نوع روزنامهها و مطبوعات، تلویزیون، اخبار ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی قصد دارد به پیشبینی تأثیرات این رسانهها بر تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر اصفهان در فروردین و اردیبهشت سال 1395 میباشد که فرضیات پژوهش با حجم نمونه 350 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها سه رسانه شبکههای خبری ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان متغیرهای پیشبین بر روی تمایل به مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 تأثیر داشتند و دو متغیر مطبوعات و اخبار تلویزیونی تأثیر معنیداری برای شرکت در انتخابات نداشتند. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد درحالیکه ماهوارهها باعث کاهش احتمال شرکت شهروندان در انتخابات میشوند، اما سایتهای خبری اینترنتی و شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش احتمال مشارکت مردم در انتخابات میشوند.
کلید واژگان
مطبوعاتاخبار تلویزیونی
اخبار ماهوارهای
سایتهای خبری اینترنتی
شبکههای اجتماعی مجازی و انتخابات ریاستجمهوری سال 1396
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان. گروه علوم سیاسیعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-07432228-6594




