برآورد و پیشبینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو
(ندگان)پدیدآور
خسروینژاد, علیاکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدلهای مالکیت اتومبیل، از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان و برنامهریزان در حوزة حمل و نقل بوده است. هدف مقالة حاضر تحلیل رفتار خریداران اتومبیل نو بر اساس رویکرد دادههای خانوار است، لذا تابع احتمال خرید اتومبیل تصریح شده و با استفاده از روش لاجیت برای سال 1387 در مورد دادههای خام بودجه خانوار برآورد شده است. سپس مدل شبیهسازی برون نمونهای شده و میزان تقاضای کل بازار اتومبیل نو برای دورة 1390-1388پیشبینی شده است.
نتایج نشان میدهد که درآمد حقیقی خانوار، نسبت شاغلان، نسبت دانشآموزان، سن سرپرست خانوار، تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و متغیر مجازی شهر-روستا دارای اثرات معنیداری بر الگوی انتخاب خرید خودروی نو توسط خانوار است. در میان متغیرهای توضیحی بیشترین اثر متعلق به متغیر تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و کمترین اثر مربوط به متغیر درآمد حقیقی میباشد.
کلید واژگان
مالکیت خودرومدل لاجیت
خانوار
انتخاب گسسته
شماره نشریه
87تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیShahid Beheshti University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکدة اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیشاپا
2476-57752676-7015




