توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و کاهش جزایر حرارتی در شهرها: پیشنهادهایی برای تلفیق راهکارها (نمونه موردی: شهر بجنورد)
(ندگان)پدیدآور
صداقتی, عاطفهطالب خواه, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه شتابان جوامع انسانی آنها را با مشکلات زیادی از جمله مسایل زیستمحیطی مواجه نمودهاست. یکی از این مشکلات زیستمحیطی، پدیده جزایر حرارتی شهری به معنای افزایش دمای نقاطشهری نسبت به پیرامونشان میباشد. این پدیده مشکلات زیادی از قبیل گرمازدگی، کاهش کیفیت منابع آب، افزایش آلودگی هوا و مصرف انرژی و .... را برای شهرها و ساکنانشان به وجودآورده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی برپایه فن پیمایشی انجام شده است. هدف از پژوهش، بررسی وجود پدیده جزایر حرارتی در شهر بجنورد و ارایه پیشنهادهایی برای کاربست راهکارهای منطبق با توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی بوده است. بدین ترتیب در گام نخست بر پایه تحلیل اطلاعات مربوط به دما بین سالهای 1382 تا 1394، در داخل و پیرامون شهر، سعی در اثبات پدیده جزایر حرارتی در شهر بجنورد شده است. از آنجا که علت اصلی ایجاد جزایر حرارتی شهری تغییر در پوشش زمین در نقاط شهری و نحوه ساخت و ساز بشر میباشد و با توجه به اینکه الگوی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در پی برقراری تعادل بین نظام کاربریزمین با نحوه استفاده از زمین و حمل و نقل عمومی است، به نظر می رسد بتوان با تعدیل راهکارهای اجرای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، در راستای کاهش اثرات جزایر حرارتی شهری گام برداشت. یافتهها نشان میدهند که در شهر بجنورد پدیده جزایر حرارتی وجود دارد. پیشنهاد تحقیق کاربست راهکارهای الگویTOD در راستای کاهش اثرات جزایر حرارتی در شهرها (شهر بجنورد) است.
کلید واژگان
جزایر حرارتیتوسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD)
شهر بجنورد
ارزیابی پی آمدهای محیط زیستی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن متخصصان محیط زیست ایران با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانIranian Society Of Environmentalists(IRSEN)
سازمان پدید آورنده
دکتری شهرسازی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. *(مسوول مکاتبات)کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.




