طراحی مدل تجویزی استمرار خلاقیت و آزمون آن در طراحی معماری
(ندگان)پدیدآور
تمیزی, منوچهرسهیلی, جمالالدینذبیحی, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به موضوع آموزش طراحی معماری میباید همواره در اولویت کاری برنامه ریزان نظام آموزش معماری قرار گیرد. هدف از این مطالعه، طراحی و آزمون مدل تجویزی استمرار خلاقیت در طراحی معماری بوده است.مدل تجویزی بر پایه دلالتهای تحلیلی ساختاری از مدلهای عینی موجود به دست آمد. جهت آزمون مدل از روش نیمه تجربی استفاده شد. از طریق نمونهگیری در دسترس،30 نفر از دانشجویان کارشناسی معماری دانشگاه آزاد ماهشهر بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمون (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش فرایند خلاق در مدل طراحیشده شامل مراحل «تولید ایدهی راهحل، طرح و معرفی ایده، ارزیابی ایده، بازنگری و انتخاب نهایی است. فراگیران آموزشدیده بر اساس مدل تجویزی رضایت بیشتری نسبت به دوره مبتنی بر شیوههای رایج داشتند. مدل تجویزی استمرار خلاقیت میتواند در رسیدن به هدف ارتقاء خلاقیت دانشجویان نقش مؤثرتری از شیوههای آموزش سنتی داشته باشد.
کلید واژگان
آموزش خلاقیتاستمرار خلاقیت
طراحی مدل
طراحی معماری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتIslamic Azad University - Science and Research Branch
سازمان پدید آورنده
گروه معماری و شهرسازی،دانشگاه قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایراناستادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران
دانشیار و عضو هیت علمى گروه معمارى، دانشگاه آزاد اسلامى قزوین، واحد علوم و تحقیقات، قزوین، ایران.
شاپا
1735-95622676-5489




