• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت صنعتی
    • دوره 12, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل انتخاب تأمین‌کننده، تخصیص سفارش و قیمت‌گذاری در مدیریت زنجیره تأمین‌ چند کالایی تک‌دوره‌ای و چند تأمین‌کننده با رویکرد روش‌های سطح پاسخ و الگوریتم ژنتیک

    (ندگان)پدیدآور
    تیموری, احسانامیری, مقصودالفت, لعیازندیه, مصطفی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    400.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: یکی از موضوع‌های مهمی که خرده‌فروشان با آن مواجه‌اند، مسئله انتخاب تأمین‌کننده به‌منظور سفارش کالا، تخصیص کالا به تأمین‌کنندگان و قیمت‌گذاری کالاهاست. هدف این مقاله، ارائه مدل انتخاب تأمین‌‌کننده، تخصیص سفارش و قیمت‌گذاری چندکالایی، همراه با تقاضای تصادفی و خرید از تأمین‌کننده با تخفیف کلی است. روش: روش مقاله، مدل‌سازی کمّی از طریق ارائه مدل ریاضی است. در این پژوهش یک مدل مختلط غیرخطی عدد صحیح تک‌هدفه طراحی شده است. تقاضای کالاها مبتنی بر قیمت، به‌صورت تصادفی جمعی است. برای تخمین تابع درآمد، از تکنیک روش‌شناسی سطح پاسخ، برای حل مدل، از الگوریتم ژنتیک متناسب‌سازی و برای تنظیم پارامتر الگوریتم ژنتیک، از روش تاگوچی استفاده شده است. به‌منظور صحت‌بخشیدن به روش پیشنهادی، 9 مسئله با مقادیر مختلف کالا و سطوح مختلف واریانس‌های متغیر تصادفی تقاضا حل شد و مقایسه‌ای میان نتایج آن در مسائل با ابعاد کوچک با نتایج در حل مدل در نرم‌افزار لینگو به عمل آمد تا عملکرد الگوریتم بررسی شود. یافته‌ها: در مقایسه میان نتایج الگوریتم ژنتیک و حل مدل در نرم‌افزار لینگو، اختلاف کمی مشاهده شد. همچنین با حل مدل برای مثال‌های مدنظر با استفاده از روش پیشنهادی، مشخص شد که با افزایش واریانس متغیر تصادفی تقاضا، میزان سود نیز کاهش می‌یابد. نتیجه‌گیری: در نظر گرفتن هم‌زمان مسئله انتخاب تأمین‌کننده، تخصیص سفارش و قیمت‌گذاری، به خرده‌فروشان برای بهبود تصمیم‌گیری کمک می‌کند. همچنین تقاضای مبتنی بر قیمت و شرایط مختلف تخفیف، مفروض‌هایی هستند که به کاربردی‌تر شدن مدل منجر می‌شوند. پس از حل مدل برای مسائل مختلف، مشخص شد که با افزایش عدم قطعیت در تقاضا، میزان سود کاهش می‌یابد. الگوریتم ژنتیک نیز برای مدل مختلط غیرعددی صحیح انتخاب تأمین‌کننده، تخصیص سفارش و قیمت‌گذاری، کارایی مناسبی دارد.
    کلید واژگان
    قیمت‌گذاری
    انتخاب تأمین‌کننده
    الگوریتم ژنتیک
    روش‌شناسی سطحی پاسخ

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه مدیریت تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5885
    2423-5369
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/imj.2020.285737.1007631
    https://imj.ut.ac.ir/article_78095.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/466287

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب