تأثیر یادگیری اجتماعی بر رفتارهای مخرب محیطزیست در کشاورزان با تأکید بر نقش آموزشهای ترویجی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
 یادگیری اجتماعی یکی ازنظریات مهم مرتبط با آموزش رفتار در افراد جامعه میباشد. فرایند یادگیری هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی بر رفتارهای مخرب محیطزیست دارد. تحقیق حاضر درصدد بررسی تأثیر مثبت و منفی یادگیری و آموزش بر رفتارهای مخرب محیطزیست بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی میباشد که برای جمعآوری دادهها از تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان روستاهای شهرستان فریدونکنار به تعداد 6000 نفر بودهاند. حجم نمونه با جدول کرجسی و مورگان 361 نفر محاسبه گردید. روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین رفتارهای آلودهکننده آبوخاک در پاسخگویان حدود 2/1 از 4 و میانگین استفاده از سموم شیمیایی و چاه عمیق حدود 1/3 از 10 میباشد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین تأثیر بر رفتارهای مخرب محیطزیست به ترتیب مربوط به متغیرهای شدت پیوند افتراقی (72/0=β)، تعداد پیوند با دوستان (26/0=β) و تعداد پیوند با خانواده (17/0=β) میباشند.
کلید واژگان
رفتارهای مخرب محیطزیستیادگیری اجتماعی
پیوند افتراقی
کشاورزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01




