• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 7, 3(پیاپی27)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی
    • دوره 7, 3(پیاپی27)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    677.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران بوده است. کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد فرصت‏های معنی‏داری برای افراد تحصیل‏کرده در جهت دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی از طریق افزایش نوآوری‏ها و فرصت‏های جدید کسب‌وکار می‏گردد. جامعه آماری این تحقیق، شامل 1830 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در رشته کشاورزی می‌باشد که تعداد 146 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. متغیرهای پنهان تأثیرگذار بر نیت کارآفرینانه به ترتیب عبارت‌اند از: مهارت‌های کارآفرینی، باور به خود کارآمدی، نگرش نسبت به کارآفرینی، ویژگی‌های روان‌شناختی و هنجارهای اجتماعی. ابزار تحقیق پرسشنامه است که روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که بیشینه (95/0) و کمینه آن (78/0) با استفاده از نرم‌افزار SPSSv16 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان نیت کارآفرینانه در میان دانشجویان کشاورزی در سطح متوسط قرار دارد. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOSV18 مهارت‌های کارآفرینی با 63درصد، باور به خود کارآمدی با 44درصد، نگرش نسبت به کارآفرینی با 38%، ویژگی‌های روان‌شناختی با 11درصد و هنجارهای اجتماعی با 08/0درصد توانسته‌اند واریانس نیت کارآفرینانه را تبیین کنند. همچنین متغیرهای حمایت اجتماعی و مطلوبیت درک شده بر نیت کارآفرینانه تأثیری نداشته و متغیر نقش مدل نیز بر نیت کارآفرینانه تأثیر منفی داشته است. در پایان برای ترغیب بیش‌تر نیت‌های کارآفرینانه دانشجویان به برنامه ریزان آموزشی دانشگاه، پیشنهادهایی ارایه شد.
    کلید واژگان
    نیت کارآفرینانه
    باور به خودکارآمدی
    هنجارهای اجتماعی
    مطلوبیت درک شده
    نقش مدل

    شماره نشریه
    327
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

    شاپا
    2008-5567
    URI
    http://jaeer.srbiau.ac.ir/article_6338.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/465730

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب