عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران بوده است. کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد فرصتهای معنیداری برای افراد تحصیلکرده در جهت دستیابی به استقلال مالی و اقتصادی از طریق افزایش نوآوریها و فرصتهای جدید کسبوکار میگردد. جامعه آماری این تحقیق، شامل 1830 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در رشته کشاورزی میباشد که تعداد 146 نفر با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. متغیرهای پنهان تأثیرگذار بر نیت کارآفرینانه به ترتیب عبارتاند از: مهارتهای کارآفرینی، باور به خود کارآمدی، نگرش نسبت به کارآفرینی، ویژگیهای روانشناختی و هنجارهای اجتماعی. ابزار تحقیق پرسشنامه است که روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که بیشینه (95/0) و کمینه آن (78/0) با استفاده از نرمافزار SPSSv16 مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان نیت کارآفرینانه در میان دانشجویان کشاورزی در سطح متوسط قرار دارد. بر اساس یافتههای بهدستآمده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار AMOSV18 مهارتهای کارآفرینی با 63درصد، باور به خود کارآمدی با 44درصد، نگرش نسبت به کارآفرینی با 38%، ویژگیهای روانشناختی با 11درصد و هنجارهای اجتماعی با 08/0درصد توانستهاند واریانس نیت کارآفرینانه را تبیین کنند. همچنین متغیرهای حمایت اجتماعی و مطلوبیت درک شده بر نیت کارآفرینانه تأثیری نداشته و متغیر نقش مدل نیز بر نیت کارآفرینانه تأثیر منفی داشته است. در پایان برای ترغیب بیشتر نیتهای کارآفرینانه دانشجویان به برنامه ریزان آموزشی دانشگاه، پیشنهادهایی ارایه شد.
کلید واژگان
نیت کارآفرینانهباور به خودکارآمدی
هنجارهای اجتماعی
مطلوبیت درک شده
نقش مدل
شماره نشریه
327تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01




