مطالعۀ تطبیقی حدود تبلیغات تجاری خطاب به کودکان در تلویزیون
(ندگان)پدیدآور
انصاری, باقرهاشمیان, منیژهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای امروز که وسائل ارتباط جمعی گوناگون آن را احاطه کرده است، کودکان روزانه در معرض سیل عظیمی از تبلیغات تجاری مستقیم و غیرمستقیم قرار دارند. ازآنجا که کودکانْ فاقد قدرت تشخیص کافی، تلقینپذیر و بر خرید خانوادهها تا حد زیادی تأثیرگذارند، تولیدکنندگان کالاها و خدمات در صدد سوءاستفاده از این ویژگیها برآمده، آنها را مخاطب تبلیغات خود قرار میدهند. این امر انتقادات زیادی را در خصوص کمیت و کیفیت این تبلیغات در جوامع مختلف برانگیخته است؛ ازاینرو، در بسیاری از کشورها برای حمایت از کودکان در برابر تبلیغات تجاری تلویزیونی، قواعد و مقرراتی وضع شده است. این مقاله با نگاهی تطبیقی، مقررات کشورهای مختلف در این زمینه را بررسی کرده، نشان میدهد در بیشتر کشورها دو دسته قواعد در این خصوص وجود دارد؛ قواعد ناظر بر شکل و کمیت تبلیغات، و قواعد ناظر بر محتوا یا کیفیت تبلیغات. در این مقاله، وضعیت این قواعد در کشورهای توسعهیافته و نظام حقوقی ایران مطالعۀ تطبیقی شده است.
کلید واژگان
آزادی بیانتبلیغات
تلویزیون
رسانه
کودک
حقوق ارتباطات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
1735-496X2423-3404




