بررسی تطبیقی شروط ماهوی علائم تجاری با تأکید بر علائم رنگی و سه بعدی
(ندگان)پدیدآور
فصیحی زاده, علیرضامومنی تذرجی, احسانباقرپور, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نماد و نشانها برای اینکه علامت تجاری بهحساب آیند باید فاقد برخی شرایط (شروط ماهوی منفی) و دارای بعضی شرایط (شروط ماهوی مثبت) باشند. علائم غیرسنتی خاصه آنهایی که قابلیت رؤیت دارند، مانند رنگها و علائم سهبعدی، برای تطبیق با این شرایط با چالشهایی روبرو هستند. مخالفان ثبت این نشانها، علائم تجاری را منحصر به همان علائم سنتی یعنی حروف، اعداد و تصاویر میدانند و تأکید بر آن دارند که علائم غیرسنتی بصری افزون بر اینکه نمیتوانند واجد برخی شروط ماهوی باشند، بهواسطۀ ماهیت خاصشان به دلایلی همچون محدود بودن، موجبات رد خود را فراهم میآورند. درمقابل، برخی بر این اعتقادند که این علائم نهتنها میتوانند خود را با شرایط ماهوی علائم تجاری سنتی هماهنگ سازند، بلکه نیاز بازار و ضرورت ترویج اینگونه نوآوریها حمایت از این علائم را میطلبد. همسو با نظر دوم باید گفت، مصادیق علائم تجاری تنها طریقی برای تمایز محصول اشخاص و معرف مبدأ کالا بوده، موضوعیت ندارد که محدود به علائم سنتی باشد.
کلید واژگان
تئوری کمبودتمایزبخشی
علائم سهبعدی و رنگی
کارکردی بودن
حقوق مالکیت فکری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
1735-496X2423-3404




