نقد آرم (نشانه)، بر پایه ی کــهن الگوهای آنیما«روانزنانه» و آنیموس«روانمردانه» براساس تئوری کارل گوستاو یونگ "مطالعه موردی: آرم های آب فاضلاب، آتشنشانی"
(ندگان)پدیدآور
شکوهی زادگان, آزیتافهیمی فر, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برخی از الگوها مانند مادینه روان (آنیما) و نرینه روان (آنیموس)، جنبه فعالتری دارند. منظور از آنیما، توصیف جنبههای زنانه ضمیر ناخودآگاه یک مرد است و همچنین آنیموس، برای توصیف صفات مردانه یک زن به کار میرود. این کهنالگوها میتوانند در قالب یک فرم بصری بروز کنند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در طراحی آرم یا نشانه تاثیر داشته باشند. پژوهش حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی است. گردآوری دادهها با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای انجام شده است. هدف از این پژوهش، بررسی و نقد کهن الگویی دو آرم آب و فاضلاب و آتشنشانی، بر اساس دو کهنالگوی آنیما و آنیموس است. طراحی آرم به عنوان یک بیان تصویری که سابقهای کهن دارد، خود نیز بیان نمادینی است که میتواند نمادهایی را به همراه داشته باشد که برگرفته از اسطورهها، کهنالگوها و افکار اجدادیمان است. به موازات این امر، وجود کهنالگوهایی همچون آنیما و آنیموس، ممکن است در طراحی آرمها تاثیرگذار باشد. ضمن تجزیه و تحلیل کهنالگویی آرمهای آب و فاضلاب و آتش نشانی بر اساس تئوری یونگ، میتوان نتیجه گرفت که در آرم آب و فاضلاب، تأثیر کهن الگوی آنیما و آرم آتشنشانی، تأثیر کهنالگوی آنیموس مشاهده میشود.
کلید واژگان
"کهنالگو""آنیما"
"آنیموس"
" آرم"
"آبفاضلاب"
"آتش نشانی"
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.هیئت علمی /دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2228-60392538-5178




