مقایسه تطبیقی پیکره های ایستاده فتحعلی شاه قاجار به رقم مهر علی با پیکره های انسانی در هنر سغدی
(ندگان)پدیدآور
نمازعلیزاده, سهیلادادور, ابوالقاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهرعلی، یکی از نگارگران عصر فتحعلیشاه قاجار، در برخی از آثار خود، پیکره ایستاده پادشاه را با کمر باریک، شانههای پهن و عصای مرغنشان در دست راست مینمایاند. سغد، از سرزمینهای ایران باستان نیز در آثاری مانند سکه، سپر چوبی و نقاشیهای دیواری، پیکرههایی مزین به جواهرات، کمر باریک، شانههای پهن و عصای مرغنشان در دست راست معرفی میکند که شیوه روایی برخی از آنها متأثر از ادبیات حماسی شاهنامه است. تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است: معناشناختی عناصر نمادین یکسان بکار رفته در آثار مورد پژوهش چیست؟ نوشتار ﺣاﺿر به شرح هشت تصویر و تطبیق آنها با متن دینی- اخلاقی گاهان و شاهنامه میپردازد و تلاش دارد تا با بررسی جنبههای گوناگون خشَترویریه، مظهر سیطره قدرت خدا نزد ایرانیان باستان و فّره کیانی یکی از نمادهای قدرت و عطیه الهی است. شیوهی گردآوری اطلاعات به طریق اسنادی و کتابخانهای بوده و با روش تحلیلی و توصیفی– تاریخی، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که الگوهای بصری و مفهومی پیکرهنگارههای فتحعلیشاه قاجار به رقم مهرعلی و پیکرههای انسانی هنر سغدی، تلفیقی از ادبیات حماسی شاهنامه فردوسی با اندیشه فلسفی ایران باستان است و بر اقتدار و مشروعیت حکومت ایزدی پادشاه دلالت دارد.
کلید واژگان
"مهرعلی""پیکرنگاری درباری فتحعلی شاه قاجار"
"هنر سغدی"
"خشَترویریه"
"فّره کیانی"
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشگاه الزهرااستاد دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
شاپا
2228-60392538-5178




