تحلیل تبارشناسانه دیوارنگاره «صف سلام» عبدالله خان در کاخ نگارستان تهران مقاله مستخرج از رساله دکتری با عنوان (باستانگرایی در هنر قاجار)
(ندگان)پدیدآور
میرزایی مهر, علی اصغرحسینی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیوارنگاره «صف سلام» که عبدالله خان، نقاش باشی عهد فتحعلی شاه در سال 1228 هـ به سفارش حامی خود بر دیوارهای کاخ نگارستان ترسیم کرد از معدود آثار برگزیده هنر قاجار است که به عنوان یک سرمشق توسط هنرمند و دیگران در عمارات و کاخهای متعدد، رونگاشت های از آن اجرا شده است. فرضیه پژوهش این است که ارزشهای نهفته یا آشکار، که باعث شهرت فوق العاده این اثر و سپس اجرای رونگاشت های فراوان از آن شد کدام است؟ گمان میرود این نقاشی پاسخ های مناسبی برای نیازهای تصویری آن روز جامعه داشته است که چنان مورد توجه قرار گرفت که حتی پس از مرگ هنرمند نیز تولید می شد.نوشتار حاضر با رویکردی تبارشناسانه، روشن میسازد که برای پدید آمدن یک شاهکار هنری، علاوه بر رعایت بنیان های زیباییشناسی،تعامل با گفتمان قدرت و پشتوانههای تبلیغی نیز ضروریست. برای مثال حضور ایلچیان فرنگ از جمله سرگور اوزلی انگلیسی و آمده ژوبر فرانسوی در این نقاشی، جهت فراتر رفتن شهرت آن به خارج از مرزهای ایران بیتاثیر نبوده است. نمونه آماری اصلی دراین پژوهش دیوارنگاره صف سلام عبدالله خان است اما جامعه آماری مورد مطالعه تمامی آثار تصویری را که مضمون آنها صف سلام باشد در برمیگیرد. گسترة مکانی و زمانی تحقیق، جغرافیای ایران عهد قاجار و روش تحقیق،توصیفی– تحلیلی است.
کلید واژگان
صف سلامعبدالله خان
فتحعلی شاه
دیوارنگاری
نقاشی قاجار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ دانشکد هنر و معماریاستاد دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
شاپا
2228-60392538-5178




