| dc.contributor.author | پوریان, اشکان | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عزیزی, حسین | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T20:40:31Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T20:40:32Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T20:40:31Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T20:40:32Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-11-04 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1394-08-13 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پوریان, اشکان, عزیزی, حسین. (1393). نگاهی به عناصر تاثیرگذار در شکل گیری نگاره ایرانی مطالعه موردی: نگاره زاری بر مرگ رستم در شاهنامه بایسنقری. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 19(4), 47-54. doi: 10.22059/jfava.2014.55420 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2228-6039 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-5178 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2014.55420 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jfava.ut.ac.ir/article_55420.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462473 |  | 
| dc.description.abstract | در پدیدآیی نگارهها، همانند تمام آثار فرهنگی دیگر، ساختها، زیرساختها و روساختهای مختلفی دخیلاند. از آنجا که این سه اصطلاح برخاسته از ایدئولوژیهای مدرن هستند، قصد پژوهشگران، لزوما ًدرک اینها از طریق رمزگشایی اثر فرهنگی نیست، بلکه نگاهی طبقهبندیشدهتر، روشنتر و عینیتر است. در این نوشته سعی شده تا از طریق مطالعه عوامل ایجادکنندة اثر فرهنگی، پاسخی مقتضی به شرایط دوگانه تقابل فرمی و مضمونی دادهشود. الگوهای مضمونی(کلیشه ها/ شمایلها)، الگوهای فرمی(سنن فرمی/ سبکها)، حامی، شرایط اجتماعی- اقتصادی- سیاسی- مذهبی، بافت بنیادین، هنرمند(چه کار گروهی چه اثر دست یک شخص) و مخاطب،  7 عامل کلیدی در مطالعة نگارهها (حداقل در این مطالعه موردی) میباشند. در اینجا با مطالعه موردی نگاره زاری فرامرز بر تابوت رستم و عمویش زواره، سعی در جایابی هر یک از این عوامل شدهاست. با توجه به این عوامل، ساخت نگاره مورد نظر تحلیل شده و هدف آن از طریق مطالعة دو سطح صریح و ضمنی اعادة مطلب تحلیل شده است. روش پژوهش در اینجا مطالعهای کیفی براساس عناصر بصری موجود در تصاویر است و اینکه هر عنصر چه جایگاهی در طبقهبندی مورد نظر دارد. نتیجة حاصل از پژوهش این است که تکاثر مورد پژوهش بر مبنای طبقهبندی مضمونی/ فرمی و شناخت ساحتهای دلالی مضمونی جبرگرایانه (تسلیم در برابر امر الهی) دارد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1403 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Tehran University College of Fine Arts | en_US | 
| dc.relation.ispartof | نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Honar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomi | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jfava.2014.55420 |  | 
| dc.subject | شاهنامة بایسنقری | fa_IR | 
| dc.subject | سوگواری | fa_IR | 
| dc.subject | دلالت صریح | fa_IR | 
| dc.subject | دلالت ضمنی | fa_IR | 
| dc.title | نگاهی به عناصر تاثیرگذار در شکل گیری نگاره ایرانی مطالعه موردی: نگاره زاری بر مرگ رستم در شاهنامه بایسنقری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس باستانشناس، گروه باستانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 19 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 47 |  | 
| dc.citation.epage | 54 |  |