دوره 19, شماره 4

 

ارسال های اخیر

  • تزئینات گره چینی در بناهای محله خانه بر ماسوله 

    ستاری ساربانقلی, حسن؛ حسن پور لمر, سعید (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2014-12-22)
    گره چینی، هنر ایرانی در رده تزئینات هندسی قرار دارد. نظم ساختارهای هندسی­ای که با نظام مشخصی تکرار می­شوند؛ بازآفرینی مداومِ متشابه، ولی نه همسانِ الگوهای خاصِ تزییناتی در هنر گره چینی، چشم را می­نوازند. پژوهش حاضر با هدف ...

  • نگاهی به عناصر تاثیرگذار در شکل گیری نگاره ایرانی مطالعه موردی: نگاره زاری بر مرگ رستم در شاهنامه بایسنقری 

    پوریان, اشکان؛ عزیزی, حسین (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2014-12-22)
    در پدیدآیی نگاره‌ها، همانند تمام آثار فرهنگی دیگر، ساخت‌ها، زیرساخت‌ها و روساخت‌های مختلفی دخیل‌اند. از آنجا که این سه اصطلاح برخاسته از ایدئولوژی‌های مدرن هستند، قصد پژوهش‌گران، لزوما ًدرک اینها از طریق رمزگشایی اثر فرهنگی ...

  • تحلیل بینانشانه ای روابط فرم و فضا 

    امرایی, بابک (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2014-12-22)
    امروزه نقدهای نو برای تحلیل و خوانش متون مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند و نتایج قابل قبولی از خود نشان می­دهند. بینامتنیت و نقد بینا­متنی ـ و بینا­نشانه­ای ـ از آن جمله­اند. نقد بینامتنی از دهة 1960 توسط یولیا کریستوا و ...

  • هنر آبستره و حذف روایت 

    فرهمند, ویدا؛ حقیر, سعید (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2014-12-22)
    به نظر می رسد در راستای دورانی که زبان­شناسی و ادبیات تطبیقی نبض مباحث انتقادی را در دست می گیرند، مسیر تجسم به خلقی روایت گریز متمایل می شود که در خلال آن تصویر به سکوت و خلق آبستره به نوعی زبان بصری از فرم می­گراید. تصمیم ...