نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقدوسی نژاد, زهراfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی نیا, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorچوپانکاره, وحیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T20:39:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T20:39:29Z
dc.date.available1399-08-01T20:39:28Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T20:39:29Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-05-10en_US
dc.date.submitted1393-02-20fa_IR
dc.identifier.citationقدوسی نژاد, زهرا, فاطمی نیا, مهران, چوپانکاره, وحید. (1394). بررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصول. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 20(4), 73-84. doi: 10.22059/jfava.2015.57015fa_IR
dc.identifier.issn2228-6039
dc.identifier.issn2538-5178
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2015.57015
dc.identifier.urihttps://jfava.ut.ac.ir/article_57015.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/462430
dc.description.abstractبشر بر اساس فطرت الهی خود، قابلیت درک معنویت و حضور خداوندی را در تعاملاتش دارد. نیاز انسان به پرورش معنوی، انکارناپذیر است؛ اما تاکنون در طراحی صنعتی و مطالعات پیرامون آن، به‌قدر کافی به این نیاز فطری توجه نشده است. در پژوهش حاضر، طراحی محصول بر اساس این خصیصۀ کاربران بررسی شده است. هدف این مقاله، شناخت عوامل مؤثر بر ایجاد هویت معنوی محصول و احساسات معنوی کاربران است تا بتوان راهکاری را جست‌وجو کرد که هدایتگر طراحان در این مسیر باشد. این پژوهش نظری، بر مبنای فرایند برایان لاوسون شکل یافته و به دنبال آن، مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی بر اساس مراحل سه‌گانۀ بررسی، تلفیق، ارزیابی و تعاملشان با یکدیگر انجام شده ‌است. ساختار پژوهش بر اساس گروهی از واژگان بنا شده است. این واژگان که بیان‌کنندۀ مشخصه‌های عملکردی، سمبلیک و استتیکی محصولات‌اند، از دو مسیر به دست آمده‌اند: گروه اول، با مروری بر مطالعات در زمینۀ هنر و معنویت، به‌ویژه هنر اسلامی و گروه دیگر، با مراجعه‌ای ساختاریافته به صفات خداوند در منبع مکتوب و بی‌نقص معنویت، یعنی قرآن کریم. کلیدواژگان و صفات مذکور با تحلیل‌های کیفی و محتوایی غربال شدند. در نتیجه، فهرستی نهایی از کلیدواژگان به دست آمد که طراحی محصولات بر اساس آن‌ها، ممکن است بر تجلی هویت معنوی در فرایند استفاده کاربران و به‌ویژه استفاده‌کنندگان ایرانی مؤثر واقع شود.fa_IR
dc.format.extent978
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehran University College of Fine Artsen_US
dc.relation.ispartofنشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیfa_IR
dc.relation.ispartofHonar-Ha-Ye-Ziba: Honar-Ha-Ye-Tajassomien_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jfava.2015.57015
dc.subjectصفات خداوندfa_IR
dc.subjectطراحی محصولfa_IR
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.subjectهویت معنویfa_IR
dc.titleبررسی هویت معنوی مبتنی بر صفات در طراحی محصولfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدة طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکدة طراحی صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue4
dc.citation.spage73
dc.citation.epage84
nlai.contributor.orcid0000-0001-7706-1475


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد