گواه نظام شبکهای در ترکیببندی نگارههای نسخۀ خطی شاهنامۀ بایسنقری
(ندگان)پدیدآور
افشار مهاجر, کامرانبهشتی, طیبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه تقریباً تردیدی وجود ندارد که نگارههای ایرانی را با استفاده از پیشنمونهها ترکیب میکردهاند؛ اما این پرسش اساسی که ترکیب این پیشنمونهها بر اساس چه اصول و ضوابطی صورت میگرفته، همچنان بیپاسخ مانده است. به گمان شماری از پژوهشگران، ترکیب نگارههای ایرانی، بر اساس قانون خاصی صورت نگرفته است و از قاعدۀ چینش دست آزاد تبعیت میکند. این در حالی است که برخی پژوهشهای اخیر، نظام شبکهای را مسئول ترکیببندی در نگارههای ایرانی میدانند؛ ساختاری که میتوان آن را بهسادگی از تقسیم طول و عرض کادر اثر به بخشهای مساوی به دست آورد. مقالۀ پیش رو که با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی موردی و با استفاده از شیوۀ کمی نگاشته شده است، تلاش میکند با تحلیل بصری چهار مجلس از نگارههای 22گانۀ شاهنامۀ بایسنقری، یعنی مجالس «دیدار زال و رودابه»، «نبرد گودرز با پیران»، «گریستن فرامرز بر تابوت رستم» و «نبرد کیخسرو با افراسیاب به همراه سپاهیان»، نشان دهد نظام شبکهای، بنیان طراحی و تنظیم نگارههای نسخۀ خطی شاهنامۀ بایسنقری بوده است. از دیگر سو، مشاهده خواهد شد که این ساختار، گاه به تبعیت از شیوۀ جدولبندی و مسطرکشی قالب متن، زمانی با توجه به چارچوب صفحه و گاه بر اساس نظام درونی اثر، طراحی و تنظیم شده است.
کلید واژگان
ترکیببندیشاهنامۀ بایسنقری
نظام شبکهای
نگارگری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایراندانشجوی دکتری گروه پژوهش هنر، پردیس باغ ملی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
شاپا
2228-60392538-5178




