دوره 22, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
چکیده های انگلیسی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)
 
- 
تحلیل و بازشناسی نمادگرایانۀ نقوش مشترک منسوجات ساسانی و آلبویه (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)استفاده از نقوش و نمادها در هنر ایران که پیش از دورۀ ساسانیان نیز جایگاه والایی داشته است، تا پس از حکومت ساسانیان و در تمدن و هنر اسلامی ایران نیز در بیان هنری کاربرد بسیاری یافت. این نقوش دربردارندۀ تجارب اجتماعی، فرهنگی ...
 
- 
مروری بر توصیف ویژگی الیاف کاغذهای دورۀ سلجوقی و تیموری و بهرهگیری از روشها و ابزارهای دستگاهی در شناسایی الیاف آنان (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)نسخ خطی دورۀ سلجوقی و تیموری، از نفیسترین آثار کتابآرایی و نسخهپردازی محسوب میشوند و بسیاری از محققان به توصیف کاغذهای اولیه در نسخهپردازی ایرانی- اسلامی پرداختهاند. نتایج حاصل از مطالعات تاریخی نشان میدهد کاغذهای ...
 
- 
مطالعۀ تطبیقی سفال کوباچۀ ایران (صفویه) و سفال ایزنیک ترکیه (عثمانی) (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)شباهت سفالینههای کوباچۀ تبریز دورۀ صفویه با سفالینۀ ایزنیک ترکیه در دورۀ عثمانی این سؤال را پدید میآورد که علل تشابه این دو گونه سفالینه چه بوده و کدامیک بر دیگری تأثیر گذاشته است؟ شیوۀ ساخت این ظروف، تزئینات ظروف سفالی ...
 
- 
تأثیر نگارگری ایرانی بر عناصر بصری حمزهنامه با تأکید بر مکتب تبریز (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)ایران، ازجمله ملل و نژادی است که طی قرون متمادی با هند در ارتباط بوده و در هنر و فرهنگ آنها نفوذ کرده است. یکی از دورههای طلایی هنر و فرهنگ ایران، در اوایل دوران صفویه در تبریز بود؛ زمانی که شاه طهماسب از هنر روی برگردانید، ...
 
- 
تحلیل پدیدارشناختی واقعیت افزوده بهمثابۀ رسانه در هنر معاصر (هنر واقعیت افزوده در دوسالانۀ ونیز و استانبول 2011) (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)حوزۀ رسانۀ نوین به گفتمانی اشاره دارد که با تکنولوژی و رسانههای معاصر پوشیده شده است. امروزه بسیاری از هنرمندان با تکنولوژی دیجیتال بهمثابۀ رسانۀ هنری سروکار دارند. واقعیت افزوده، فنّ رویهمگذاری نگارههای کامپیوتری بر ...
 
- 
رقم مسجع: علل و رویکرد مذهبی- اجتماعی آن (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2017-06-22)این مقاله مبتنی بر این فرضیه است که ظهور رقم مسجع در نقاشی اواخر دورۀ صفوی، افشاریه، زندیه و اوایل قاجار، بنا به مصالح مذهبی و لزوم اجتماعی و اقتصادی بوده است. از مکتب اصفهان به بعد که نقاشی تا حدودی از حصار دربار بیرون ...
 



