تأثیر نگارگری ایرانی بر عناصر بصری حمزهنامه با تأکید بر مکتب تبریز
(ندگان)پدیدآور
طهماسبی عمران, فاطمهمعقولی, نادیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایران، ازجمله ملل و نژادی است که طی قرون متمادی با هند در ارتباط بوده و در هنر و فرهنگ آنها نفوذ کرده است. یکی از دورههای طلایی هنر و فرهنگ ایران، در اوایل دوران صفویه در تبریز بود؛ زمانی که شاه طهماسب از هنر روی برگردانید، برخی از هنرمندان به دعوت همایون پادشاه گورکانی به هند رفتند و هستۀ اصلی مکتب نگارگری مغولی هند را بنیان گذاشتند. بدین ترتیب، مهمترین اثر این مکتب، حمزهنامه، تحت تأثیر شدید نگارگری ایرانی و تحت نظارت نگارگران ایرانی خلق شد. بر این اساس، پژوهش حاضر به این پرسشها پاسخ میدهد که چه عناصری از مکتب نگارگری تبریز 2 در تصاویر حمزهنامه مشاهده شدند؟ و تأثیرات دیگر مکاتب نگارگری ایرانی بر تصاویر حمزهنامه چیست؟ با هدف دستهبندی برخی از این عناصر تصویری، روش تحقیق توصیفی- تطبیقی است و نتایج نشان میدهد عناصر تصویری نگارههای حمزهنامه تشابهات بسیاری با نگارههای مکتب تبریز 2 دارد؛ زیرا بسیاری از عناصر گیاهی، تلفیقی، جانوری و سماوی در حمزهنامه با شباهت فراوانی با همین عناصر در مکتب نگارگری تبریز 2 ترسیم شدهاند. علاوه بر آن، تأثیرات دیگر مکاتب نگارگری ایرانی نیز بر نگارههای حمزهنامه مشاهده میشود.
کلید واژگان
حمزهنامهمکتب تبریز 2
مکتب گورکانی هند
نگارگری ایرانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، مؤسسۀ غیرانتفاعی کمالالملک نوشهر، نوشهر، ایراندکترای پژوهش هنر، عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر، قائمشهر، ایران
شاپا
2228-60392538-5178




