آزمون مدل نمایندگی در قیمتگذاری دارایی سرمایهای
(ندگان)پدیدآور
رضایی دولت آبادی, حسینفتحی, سعیدیوسفان, ناهیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از حوزههای جدید در رابطه با قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، نقض فرض سرمایهگذاری مستقیم است که به مدل قیمتگذاری نمایندگی منتهی میشود. در این مطالعه با هدف مقایسۀ مدل قیمتگذاری مستقیم و نمایندگی، مدلهای تک عاملی، سه عاملی فاما و فرنچ و پنج عاملی فاما و فرنچ هر یک با فرض نمایندگی و سرمایهگذاری مستقیم مقایسه میشود. برای اجرای این آزمون، دادههای مربوط به سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1388 تا 1395 جمعآوری شدهاند. برای آزمون مدلهای قیمتگذاری، دو روش آلفای صفر و قیمتگذاری بتا (مطابق آزمون مقطعی فاما ـ مکبث) استفاده شده است. طبق یافتههای آزمون مقطعی فاما ـ مکبث، مدل تک عاملی قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، مدل سه عاملی فاما و فرنچ و مدل پنج عاملی فاما و فرنچ هر سه در حالت نمایندگی نسبت به سرمایهگذاری مستقیم برتری دارند.
یکی از حوزههای جدید در رابطه با قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، نقض فرض سرمایهگذاری مستقیم است که به مدل قیمتگذاری نمایندگی منتهی میشود. در این مطالعه با هدف مقایسۀ مدل قیمتگذاری مستقیم و نمایندگی، مدلهای تک عاملی، سه عاملی فاما و فرنچ و پنج عاملی فاما و فرنچ هر یک با فرض نمایندگی و سرمایهگذاری مستقیم مقایسه میشود. برای اجرای این آزمون، دادههای مربوط به سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1388 تا 1395 جمعآوری شدهاند. برای آزمون مدلهای قیمتگذاری، دو روش آلفای صفر و قیمتگذاری بتا (مطابق آزمون مقطعی فاما ـ مکبث) استفاده شده است. طبق یافتههای آزمون مقطعی فاما ـ مکبث، مدل تک عاملی قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، مدل سه عاملی فاما و فرنچ و مدل پنج عاملی فاما و فرنچ هر سه در حالت نمایندگی نسبت به سرمایهگذاری مستقیم برتری دارند. یکی از حوزههای جدید در رابطه با قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، نقض فرض سرمایهگذاری مستقیم است که به مدل قیمتگذاری نمایندگی منتهی میشود. در این مطالعه با هدف مقایسۀ مدل قیمتگذاری مستقیم و نمایندگی، مدلهای تک عاملی، سه عاملی فاما و فرنچ و پنج عاملی فاما و فرنچ هر یک با فرض نمایندگی و سرمایهگذاری مستقیم مقایسه میشود. برای اجرای این آزمون، دادههای مربوط به سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1388 تا 1395 جمعآوری شدهاند. برای آزمون مدلهای قیمتگذاری، دو روش آلفای صفر و قیمتگذاری بتا (مطابق آزمون مقطعی فاما ـ مکبث) استفاده شده است. طبق یافتههای آزمون مقطعی فاما ـ مکبث، مدل تک عاملی قیمتگذاری داراییهای سرمایهای، مدل سه عاملی فاما و فرنچ و مدل پنج عاملی فاما و فرنچ هر سه در حالت نمایندگی نسبت به سرمایهگذاری مستقیم برتری دارند.
کلید واژگان
آزمون مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهایاثر نمایندگی
باقیماندۀ شاخص
سرمایهگذاری مستقیم
16. قیمتگذاری دارایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراندانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ـ مالی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
1024-81532423-5377




