دوره 43, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
دلالت سکوت بر اراده
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)اراده، اساس و بنیان عقود و تصرّفات به شمار میآید، به گونهای که بدون آن نمیتوان بر هیچ عقد و تصرّفی آثار شرعی و حقوقی مترتب کرد. مکان اراده، قلب است و به دلیل منزلت والای اراده است که نمیتوان هیچ امری به آن نسبت داد مگر ...
-
بازپژوهی ماهیت اقاله در فقه و حقوق وضعی ایران
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)اقاله یک عمل حقوقی است که با تراضی متعاقدین صورت میپذیرد و موجب انحلال عقد میشود. فقیهان امامیه، حنبلیه و شافعیه مطلقاً اقاله را فسخ میدانند. فقیهان حنفی اقاله را نسبت به متعاملین، فسخ، اما نسبت به اشخاص ثالث، بیع جدید ...
-
دیدگاهی نو درباره مالکیت خصوصی میراث فرهنگی
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)میراث فرهنگی ملتها در عصر کنونی از چند زاویه مورد توجه قرار گرفته و اهمیت فراوان یافته است. این اهمیت موجب گشته دولتها قوانین ویژهای را در حوز? میراث فرهنگی، از جمله مالکیت یا تملک آثار تاریخی ـ فرهنگی، وضع کنند. این ...
-
مواقیت و ضوابط نویافته
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)در این مقاله، ضمن شرح مختصری از سیر تطوّر روابط تعیین وقت نمازها در اسلام، دو رابط? نویافته و یک ضابطه برای تعیین وقت نمازهای پنجگانه، که از خلال نسخههای خطّی استخراج شدهاست، مورد بررسی قرار گرفتهاند. این متون عبارتند ...
-
پیشینه تاریخی «مقدمه واجب» در فقه اسلامی
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)تبیین برخی اندیشههای کلامی، زمینهساز ورود مسأل? «مقدم? واجب» در علم اصول فقه در قرن پنجم گردید. فقیهان، با استفاده از آرای فقهی بازمانده از سدههای متقدم، به تحلیل گزارههای دینی که در آنها به واجبات و مقدمات آنها اشاره ...
-
جستاری در منابع، روشهای استدلال، محاسن و معایب مکتب اصولی متکلمان
(دانشگاه تهران, 2010-08-23)مکتب متکلمان، از مشهورترین مکاتب اصولی در میان اهل سنت، معتزله و اباضیه است. در این مکتب، به شیوهای قیاسی و از راه تنقیح گرایی قضایا و بدون دخالت فروع فتاوا، به تقریر و تکوین قواعد اصولی پرداخته میشود. منابع این مکتب در ...



