گونهشناسی استراتژیهای تولید در ایران و معرفی ابعاد متمایزکننده آن
(ندگان)پدیدآور
ملازاده یزدانی, بهارهپویا, علیرضاتوکلی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استراتژی تولید برای کلیه سازمانها و همچنین مدیران اهمیت زیادی دارد و میتواند تأثیر قابلملاحظهای بر موفقیت سازمانها و ارتقای نقش حوزههای کاریِ درون سازمان داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، استراتژی تولید در وضعیت رقابتی سازمان نیز نقشی پررنگ و اساسی خواهد داشت. بهدلیل تغییرات بسیار زیاد محیطی، استراتژیهای تولیدی کارخانهها بهسرعت در حال تغییر است. بیشتر مطالعات در زمینه تولید و استراتژیهای تولید بر محتوا و فرایند استراتژی تولید تمرکز کردهاند و در زمینه پیکرهشناسی در این حوزه مطالعات کمی صورت گرفته است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه تاکسنومی از استراتژیهای تولید برای پیکرهشناسی آن است. برای این منظور نمونهای صدتایی از کارخانههای تولیدی مشهد ارزیابی شدند. پس از بررسی اعتبار ابزار پژوهش از تحلیل خوشهای کای میانگین برای تحلیل دادهها استفاده شد که حاصل آن شناسایی چهار خوشه متفاوت از استراتژیهای تولیدی بود که هر یک از آنها بر اهداف تولیدی متفاوتی تأکید دارند.
کلید واژگان
تاکسنومیاستراتژی تولید
اهداف تولیدی
تحلیل خوشهای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
شاپا
2251-98742645-4165




