بهکارگیری رویکرد تلفیقی روششناسی کیو و مهندسی کانسی در مرحله شناسایی خواستههای مشتریان و گروهبندی آنها
(ندگان)پدیدآور
نصیرائی, امیرپویا, علیرضالگزیان, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مهندسی کانسی ابزاری کارآمد برای شناسایی نیازهای احساسی کاربران و استفادهکنندگان کالاها است که چندین مرحله دارد. در مرحله شناسایی و دستهبندی واژگان احساسی در مهندسی کانسی، ابزار متفاوتی توسط پژوهشگران مختلف بهکار گرفته شده است که رویکرد کمّی و کیفی و بیشتر کیفی دارد. در پژوهش حاضر از روش کیو بدین منظور استفاده شده است. بهکارگیری این روش بهعلت توانایی زیاد در درگیرکردن کامل مشارکتکننده با گویهها (صفات کانسی) که به دقت زیاد آن منجر میشود و پیبردن به عمق ذهنیت مشتری از محصول بسیار سودمند است. بدین منظور پس از انتخاب حوزه گفتمان کیو، یعنی طراحی داخلی خودرو و قطعه کنسول مرکزی در پژوپارس، تعداد 36 واژه کانسی پس از ایجاد فضای گفتمان گردآوری شد و با نمونهگیری هدفمند 26 نفر از مشتریان انتخاب و جمعآوری نظرات و تحلیل عاملی کیو انجام شد. نتایج، 9 دسته ذهنیت کاربران خودرو را نشان داد که برای هر ذهنیت، مرتبسازی صفات احساسی بهگونهای متفاوت بود؛ درنهایت مشخص شد که الگوهای ذهنی کارکنان، بیشتر بر خوشایندبودن کنسول مرکزی و نیاز به نوآوری در آن متمرکز است.
کلید واژگان
طراحی محصولمهندسی کانسی
واژگان کانسی
روششناسی کیو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد.
شاپا
2251-98742645-4165




