تبیین جایگاه رسانههای جمعی در جامعهی دانایی با رویکرد مدیریتی
(ندگان)پدیدآور
ضیایی, محمد صادقروشندل اربطانی, طاهرخجسته, حسنمستقیمی, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رسانههای امروزی، اسیر نظامهای سیاسی حاکم و یا مناسبات اقتصادی نظام سرمایهداری بوده و جایگاه و عملکرد مناسب نداشته و تعریف مستدلی از جایگاه و نقش آرمانی رسانهها نیز در دست نیست. علاوهبر این سرعت تغییرات اجتماعی آنقدر بالاست که تعامل رسانهها با بافت اجتماعی را دچار چالش کرده است. این وضعیت به بحران هویت رسانهها و نابسامانی رفتاری آنها در حوزه ارتباطات اجتماعی میانجامد. نگاه گفتمانی بهوضعیت حاضر رسانهها، هویت ابزاری و کارکردهای نامطلوب آنها را نشان میدهد. با فراتر رفتن از این ظرفیتها و قابلیتهای موجود رسانه، به کارکردهای جدیدی باید اندیشید که پژوهشگر سعی دارد تا با نگاه به اثرات متقابل رسانه و محیط اجتماعی در سطح تحلیل کلان گفتمانی به رسالت و نقش رسانهها و جایگاه آنها در مناسبات اجتماعی آینده (جامعه دانایی) بپردازد. توان سنجی اولیه، نقطه آغاز پژوهش است و بهینهکاوی نقش و جایگاه رسانهها ، نقطه عزیمتی است که ترسیم کننده تیپ آرمانی رسانه است. با تأکید بر روش تحلیل گفتمان و با ترسیم فهرستی از موضوعها و واژههای حوزه رسانه، از یک مدل مفهومی استفاده میکنیم که خروجی آن، نقش رسانهها در جامعهی دانایی و مدیریت منظومهای حاکم بر حوزه رسانههاست.
کلید واژگان
جامعهی داناییرسانههای جمعی
فرهنگ ارتباطات رسانهای
مدیریت منظومهای
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
استادیار دانشکده صدا و سیما
دانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
شاپا
2008-58772423-5342




