رهبری اصیل و سرمایۀ روانشناختی: تأثیر متغیر میانجی اعتماد و نقضِ قرارداد روانشناختی
(ندگان)پدیدآور
اکبری, مرتضیپورولی, بهروزدیانتی, مژگانمحمدی, معصومهرضایی, نیلوفرنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ رهبری اصیل و سرمایۀ روانشناختی بین کارکنان آموزش و پروش استان زنجان با توجه به تأثیر متغیرهای میانجی اعتماد و نقضِ قرارداد روانشناختی اجرا شد.پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر 198 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان زنجان بودند که 139 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و تحلیل آنها بهکمک نرمافزار LISREL18 انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل بر اعتماد با شدت 370/0 و اعتماد بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 440/0 تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین رهبری اصیل بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 350/0-، اعتماد بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 420/0-، نقضِ قرارداد روانشناختی بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 330/0- و رهبری اصیل بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 06/0- تأثیر منفی دارد.
کلید واژگان
آموزش و پرورشاعتماد
رهبری اصیل
سرمایۀ روانشناختی
نقضِ قرارداد روانشناختی
07. مدیریت دولتی - سایر مباحث مرتبط با مدیریت دولتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکدۀ کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایراندکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
کارشناسارشد مدیریت گردشگری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




