ارائۀ مدلی بهمنظور تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
(ندگان)پدیدآور
سید جوادین, رضاهاشمی, مهدیمحمودیان, امیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیتوجهی شرکتهای نفت و گاز به مسئولیت اجتماعی در برخورد با ذینفعان بیرونی، مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند و بر سود و موفقیت سازمان تأثیر میگذارد؛ بنابراین، با توجه به مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای نفت و گاز، هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز است. برای انجامدادن این پژوهش با بررسی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دستة عوامل تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطحبندی شدند. درادامه، پس از مشخصشدن سطوح هریک از عوامل و همچنین با درنظرگرفتن ماتریس دردسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم میشود. براساس نتایج، عواملی مانند اخلاق و ارزشها، پاسخگویی، نوعدوستی و فرهنگ سازمانی، در ارتباط با موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز، اثرپذیری کمتری دارند.
کلید واژگان
شرکتهای نفت و گازمدلسازی ساختاری تفسیری
مسئولیت اجتماعی
6. عدالت اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




