رسانه و سقف شیشهای: تبیین نقش تلویزیون در ارتقاء زنان به سطوح مدیریتی جامعه
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم پور, حبیبمکبری, امیر حسینریواز, داوودروشندل اربطانی, طاهرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با وجود رشد چشمگیر حضور زنان در محیطهای کار، میزان پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی متناسب با تعداد آنها در سازمانها نیست و این در حالی است که هیچگونه شواهد منطقی در خصوص عدم توانایی مدیریتی زنان به چشم نمیخورد، بلکه آنان با مسایلی نظیر تبعیض شغلی و نگرشهای غلط و محدود کننده در جامعه مواجهند که حرکتشان را به سمت مشاغل مدیریتی با مشکلات فراوانی مواجه میسازد. هدف این مقاله تبیین نقش رسانههای جمعی در ارتقاء زنان به سطوح مدیریتی است که بدین منظور به بررسی ارتباط میان سازگاری برنامههای تلویزیون از ابعاد شناختی، هنجاری، تنظیمی و شکلی با موضوع رشد زنان از یکسو و ارتقاء آنان به سطوح مدیریتی از سوی دیگر پرداخته شده است.این کار از طریق پرسشنامهای که روایی آن مورد تأیید قرار گرفنه و پایایی آن 84 درصد برآورد شده بود، در قالب یک پژوهش پیمایشی در سطح استادان رشتههای مدیریت و ارتباطات دانشگاههای دولتی سطح تهران انجام گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش و در سطح اطمینان 95 درصد میزان اثر معناداری برنامههای تلویزیونی بر ارتقاء زنان در جامعه 42 درصد بهدست آمد که بیانگر این است که حدود 42 درصد تغییرات در ارتقاء زنان در جامعه مربوط به تلویزیون بوده و 58 درصد بقیه به عوامل دیگری مربوط میشود.
کلید واژگان
ارتقاء زنـانتلویزیون
رسانههای جمعی
سقف شیشهای
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات
استادیار دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2008-58772423-5342




