نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصارمی, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorنوری, اکرمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T19:08:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T19:08:42Z
dc.date.available1399-08-01T19:08:42Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T19:08:42Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2012-12-16en_US
dc.date.submitted1391-09-26fa_IR
dc.identifier.citationصارمی, سهیلا, نوری, اکرم. (1391). بازتاب آیین مهر در مکتب فتوت. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت, 1(2), 1-20. doi: 10.22059/jlcr.2013.35251fa_IR
dc.identifier.issn2382-9850
dc.identifier.issn2676-7627
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2013.35251
dc.identifier.urihttps://jlcr.ut.ac.ir/article_35251.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/457019
dc.description.abstractفتوت واژه­ای عربی و در زبان فارسی به معنی جوانمردی است و فتی از نظر لغوی «جوان» است و به معنی کسی است که به کمال فطرت و آنچه کمال اوست رسیده باشد. با توجه به شواهد موجود و مقایسۀ فتوت در آیین مهر با فتوت پس از اسلام به نظر می­رسد آیین جوانمردی پیش از اسلام نیز در ایران رایج بوده است. نوشیدن جام آب و نمک شبیه به مراسم مهرورزان است که در مراسمی آیینی، تازه‎واردان با نوشیدن جام شراب و خوردن نان، «مهر دین» محسوب می‎شدند. همچنین مهریان یکدیگر را «یار» ‌و استاد خود را «مِهیار» می­نامیدند. عیاران نیز رئیس خود را «سرهنگ» می­نامیدند و پیشوند «ـ سر» که به معنی بزرگ و مهتر است، یادآور مهیار مهریان است. ضمن اینکه «عیار» همان یار است و بدین ترتیب ارتباط میان آنها آشکارتر می‎شود. یار در زمان ساسانیان لقبی درباری تشریفاتی بود که به دوستان و یاوران شاه اطلاق می­شد. ویژگی­ها و منش اسواران ساسانی، یعنی صفات شجاعت، پهلوانی، ‌ازخودگذشتگی و پایبندی به اصول اخلاقی و ...، یادآور ویژگی­های پهلوانی و عیاری است. آنها از محافظان و حامیان پادشاه بوده، کمر خدمت به بندگی او بسته بودند و خدمتگزاری­‎شان با کمربندی که بر میان بسته بودند، مشخص می­شد. این کمربند هم حمایل است و هم تعهد و خدمت‌گزاری را نشان می­دهد. بعد از اسلام، فتوت و عیاری به دو گروه جداگانه تقسیم می­شود: سلحشوری و جنگجویی را در عیاران، و صفات پارسایی و نیک­کرداری را در فتیان می­یابیم. در کلّ   می­توان گفت جوانمردی این گروه­ها بعد از اسلام به صورت صفاتی با معانی پارسایی، سخاوت، ‌ایثار و شجاعت در می­آید که البته هر دو گروه یعنی عیاران از اصول اخلاقی و فتیان از جنگاوری و سلحشوری بهره داشتند.fa_IR
dc.format.extent358
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherTehran University, Faculty of Literature & Humanitiesen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه نقد ادبی و بلاغتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Literary Criticism and Rhetoricen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2013.35251
dc.subjectآیین مهرfa_IR
dc.subjectمیتراfa_IR
dc.subjectآیین فتوتfa_IR
dc.subjectفتی و فتوت نامهfa_IR
dc.titleبازتاب آیین مهر در مکتب فتوتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار پژوهشگاه علوم انسانیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد ایران¬شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage1
dc.citation.epage20


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد