| dc.contributor.author | صارمی, سهیلا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نوری, اکرم | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T19:08:42Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T19:08:42Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T19:08:42Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T19:08:42Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2012-12-16 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1391-09-26 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | صارمی, سهیلا, نوری, اکرم. (1391). بازتاب آیین مهر در مکتب فتوت. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت, 1(2), 1-20. doi: 10.22059/jlcr.2013.35251 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2382-9850 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-7627 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2013.35251 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jlcr.ut.ac.ir/article_35251.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/457019 |  | 
| dc.description.abstract | فتوت واژهای عربی و در زبان فارسی به معنی جوانمردی است و فتی از نظر لغوی «جوان» است و به معنی کسی است که به کمال فطرت و آنچه کمال اوست رسیده باشد. با توجه به شواهد موجود و مقایسۀ فتوت در آیین مهر با فتوت پس از اسلام به نظر میرسد آیین جوانمردی پیش از اسلام نیز در ایران رایج بوده است. نوشیدن جام آب و نمک شبیه به مراسم مهرورزان است که در مراسمی آیینی، تازهواردان با نوشیدن جام شراب و خوردن نان، «مهر دین» محسوب میشدند. همچنین مهریان یکدیگر را «یار» و استاد خود را «مِهیار» مینامیدند. عیاران نیز رئیس خود را «سرهنگ» مینامیدند و پیشوند «ـ سر» که به معنی بزرگ و مهتر است، یادآور مهیار مهریان است. ضمن اینکه «عیار» همان یار است و بدین ترتیب ارتباط میان آنها آشکارتر میشود. یار در زمان ساسانیان لقبی درباری تشریفاتی بود که به دوستان و یاوران شاه اطلاق میشد.
ویژگیها و منش اسواران ساسانی، یعنی صفات شجاعت، پهلوانی، ازخودگذشتگی و پایبندی به اصول اخلاقی و ...، یادآور ویژگیهای پهلوانی و عیاری است. آنها از محافظان و حامیان پادشاه بوده، کمر خدمت به بندگی او بسته بودند و خدمتگزاریشان با کمربندی که بر میان بسته بودند، مشخص میشد. این کمربند هم حمایل است و هم تعهد و خدمتگزاری را نشان میدهد.
بعد از اسلام، فتوت و عیاری به دو گروه جداگانه تقسیم میشود: سلحشوری و جنگجویی را در عیاران، و صفات پارسایی و نیککرداری را در فتیان مییابیم. در کلّ   میتوان گفت جوانمردی این گروهها بعد از اسلام به صورت صفاتی با معانی پارسایی، سخاوت، ایثار و شجاعت در میآید که البته هر دو گروه یعنی عیاران از اصول اخلاقی و فتیان از جنگاوری و سلحشوری بهره داشتند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 358 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران | fa_IR | 
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Literature & Humanities | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Literary Criticism  and  Rhetoric | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jlcr.2013.35251 |  | 
| dc.subject | آیین مهر | fa_IR | 
| dc.subject | میترا | fa_IR | 
| dc.subject | آیین فتوت | fa_IR | 
| dc.subject | فتی و فتوت نامه | fa_IR | 
| dc.title | بازتاب آیین مهر در مکتب فتوت | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد ایران¬شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 1 |  | 
| dc.citation.epage | 20 |  |