نقش فرهنگ دانش در اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش مورد مطالعه: یک سازمان دانشبنیان
(ندگان)پدیدآور
دیلمقانی, میترافهیم نیا, قاطمهابویی اردکان, محمدفدایی, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف مقاله، شناخت ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش و ارائۀ مدل تبیین رابطۀ فرهنگ دانش با اثربخشی فرایندهای مدیریت دانش در یک سازمان دانشبنیان است.
روش: روش پژوهش ترکیبی از مطالعات کتابخانهای، اسنادی و تحقیقات آمیختۀ اکتشافی است. ابتدا با مطالعۀ متون، ابعاد و عوامل مؤثر بر فرهنگ دانش استخراج و مدل مفهومی ترسیم شد. سپس پرسشنامه پس از تأیید و نظرسنجی از خبرگان و بررسی وضعیت مدیریت دانش در سازمان، بین محققان (که به روش نمونهگیری احتمالی انتخاب شده بودند) توزیع شد. دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزارهای SPSS و  AMOSبررسی و تحلیل شدند. ارتباط اجزای مدل (عوامل زمینهای و ابعاد فرهنگ دانش) با طرح 5 فرضیه و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی بررسی شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین عوامل زمینهای و ابعاد فرهنگ دانش و نیز بین فرهنگ دانش و اثربخشی مدیریت دانش رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد. ارزیابی متغیرهای مدل مفهومی نشان داد که ویژگیهای کارکنان، فناوری اطلاعات و ویژگیهای شغلی بر تسهیم دانش و تولید آن تأثیر معنادار و مثبتی دارد، اما این عوامل تأثیر معناداری بر همکاری و یادگیری دانش ندارند.
کلید واژگان
ابعاد فرهنگ دانشتسهیم دانش
تولید دانش
عوامل زمینهای
فرهنگ دانش
مدل مفهومی مدیریت دانش
همکاری دانش
یادگیری دانش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتردانشیار دانشکدۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
استاد دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران




